Inhalte(1)

Swinging Sixties in London, aus dem Transistorradio tönt "Wooly Bully", Mary Quants Minirock hat die Modewelt revolutioniert. Doch davon bekommen die Arbeiterinnen im Ford-Werk Dagenham nur wenig mit. Ihre Welt spielt sich ab zwischen Nähmaschinen, Sozialbau-Viertel und ein bisschen Feiern nach der Arbeit. Ein ganzer Stadtbezirk steht im Zeichen der Autoproduktion: 1968 arbeiten hier 55.000 Männer – und 187 Frauen, die in mühevoller Arbeit Bezüge für Autositze zusammennähen. Eine von ihnen: Rita O'Grady. Ihr Leben läuft gleichmäßig und unspektakulär wie das Montage-Band. Doch in der stickigen Halle brodelt es. Die Näherinnen, alle qualifizierte Fachkräfte, werden in die Gruppe für ungelernte Kräfte zurückgestuft. Schuften für noch weniger Lohn, das bringt sie auf die Barrikaden. Gewerkschafter Albert lenkt den Kampfgeist in die richtige Bahn und brieft sie: mit der beliebten Rita als Sprecherin. Die schüchterne Mutter mausert sich zur geschickten Anführerin, die auch vor Chefs und Gewerkschaftsvertretern kein Blatt vor den Mund nimmt. Eine clevere Verhandlungsgegnerin aus der Arbeiterklasse, so etwas ist neu für die Vorstandsetage. Doch warum nur die alte Bezahlung zurückfordern, warum nicht gleich für denselben Lohn wie die Männer kämpfen? Geballte Frauenpower stemmt sich gegen die Firmenleitung. Die Näherinnen legen 1968 die Arbeit nieder: der erste Frauen-Streik überhaupt in der britischen Geschichte. Ein Aufstand an mehreren Fronten: auch gegen Gewerkschaftsbosse, die Frauen nur halbherzig unterstützen, und gegen die Ehemänner, die um die eigenen Jobs bangen. Der mehrwöchige Streik sorgt für Riesen-Wirbel, stoppt die Produktion: ohne Polster keine Autos. Im Spannungsfeld zwischen Wirtschaft – Ford als wichtiger Arbeitgeber – und Politik agiert die Arbeitsministerin und feurige Rednerin Barbara Castle. Hin- und hergerissen zwischen ihrer Sympathie für die Frauen und wirtschaftlichen Interessen, lädt sie Rita und eine Handvoll Näherinnen zum Gespräch. Und Rita erweist sich als mindestens so zäh wie die Ministerin. (Das Erste)

(mehr)

Kritiken (4)

gudaulin 

alle Kritiken

Englisch British social comedy has deep roots and a long-standing tradition that transforms into remarkable artistry. The British can portray historical events and social processes entertainingly, captivating the viewer with subtle irony, clever humor, and witty imaginative scenes where other cinema would rely on emotional conflicts, pathos, and tragedy. Made in Dagenham depicts one of the crucial conflicts that took place during the so-called second wave of the women's liberation movement. The protest of the factory seamstresses from the Ford plant evolved into a fight for women's equality in terms of wages and working conditions, ultimately leading to a change in British legislation and gaining attention worldwide. The actions of a few dozen women were able to transform the social atmosphere and change established patterns of thinking on a broad scale. Overall impression: 90%. ()

D.Moore 

alle Kritiken

Deutsch Alle raus! Ein reizendes, buntes Retro-Drama, welches darüber erzählt, dass Rechte kein Privileg sind. Es hat eine Leichtigkeit, die den Dramen wahrscheinlich nur Briten verleihen können. Alle Rollen sind toll besetzt (den Hut ziehe ich besonders vor Sally Hawkins), der Film wurde mit Leichtigkeit geschrieben und aufgenommen und der Gedanke ist leider immer noch aktuell. Das beweisen nicht nur die aktuellen Ereignisse auf der ganzen Welt, sondern auch manche ignoranten Rezensionen, die man hier finden kann. Diesen Film empfehle ich allen. ()

Necrotongue 

alle Kritiken

Englisch I will never agree with the notion that female lumberjacks or miners can be just as efficient as men. Don’t blame me. It's the fault of Mother Nature who, contrary to the views of the contemporary degenerate society, came with the concept of two sexes (yes, even the hermaphrodite earthworm confirms my view) for a reason. For example, it is dangerous for women to lift heavy loads, but on the other hand, they can survive childbirth, which I don't think the vast majority of men could survive, even if they hypothetically had the necessary equipment. However, concerning the issue of equal pay for the same amount of work, I am clearly a feminist. If two people are doing identical work, they should get the same money regardless of what’s in their underwear. Thus, I didn’t find the film offensive at all, I quite enjoyed it, and it reinforced my view that some strategies work the same way every time and everywhere. We had a union at my former job, too. The leadership was always able to agree with the employer on the new collective bargaining agreement. Sure, it was somewhat unfriendly to us employees, but our union leaders could go on vacation to an exotic country. By that I mean that the film was like real life. The only thing that spoiled it for me was the attempt to convince me that Sally Hawkins could borrow Rosamund Pike's dress and look great in it. That’s stretching it a bit too far. Oh, and while I'm at it; Sally Hawkins gave a very decent performance and looked completely different than usual. I never thought I’d say this, but she looked stunning. / Lesson learned: Collective bargaining is a joyful activity. ()

angel74 

alle Kritiken

Englisch To compare what was happening in Czechoslovakia in 1968 with what they were dealing with in England is, in my opinion, complete nonsense. In almost every era (unfortunately, including the current one), there has been an armed conflict somewhere in the world in which tens of thousands of people have died, which was not the case in Czechoslovakia at the time. Every country has its historical traumas and its heroes. Am I supposed to give higher ratings only to films with serious subject matter, and what exactly is the measure of seriousness? Not to mention the fact that the pay inequality between men and women is still one of the most pressing problems in society. From what I've read, these comparative comments were mostly written by men who couldn't care less then, and may not care now. It took enormous courage to strike in 1968 for something like this, and, incredibly, the Ford seamstresses never gave up and finally got their way. The successful retro film Made in Dagenham tells the story with lightness and insight. I can't help but cheer for the fragile Sally Hawkins as she suddenly becomes a leader in the fight for women's equality. ()