Inhalte(1)

What makes people start killing their own neighbours? Who is responsible for something like that? A black and white fresco about the fatal transformation of a small village on the Czech-Austrian border from the late 1930s to the early 1950s is inspired by real events. (Summer Film School)

Kritiken (6)

NinadeL 

alle Kritiken

Deutsch Einer dieser großartigen Schwarzweiß-Breitwandfilme über große Dinge, der genau das ist, wie er theoretisch sein sollte. Es stellt sich die Frage, ob diese kristallisch obligatorischen Filme wirklich gedreht werden müssen. In Covid-Zeiten werden ihn sich die Schulen ohnehin nicht mehr anschauen. Und niemand wird sich mehr daran stören, dass auf dem Soundtrack wahllos deutsche Schlager zu hören sind, die völlig falsch ausgewählt wurden, denn anscheinend reichte es Sláma, dass die Texte auf Deutsch sind, und Deutsch ist einfach die Definition des Bösen. ()

Stanislaus 

alle Kritiken

Englisch Regardless of how the character portrayal of the Czechs and Germans may bother many people, I liked Shadow Country, mainly thanks to its black and white visuals, the raw (and by Czech standards solid) performances of the actors and the story itself, which in one village during the 1930s to 1950s illustrated the conditions that prevailed at that time. Regardless of whether the plot was more or less true or scripted, there were definitely some scenes that didn't leave me cold, even though it is quite a lightweight concoction in terms of rawness compared to last year's The Painted Bird. It's hard to judge people you don’t know and times you have not experienced, and although Bohdan Sláma's film casts shadows of blame more on the Czech population, on the other hand we can't lump all Germans into one (Nazi) bag. Similarly, it is difficult to judge the pro-German population, did they do it for money, property, status, or just to survive and not get sent to a camp? In this respect, I'm a fairly ahistorical and tolerant viewer, and perhaps that's why I don't feel so irritated by Shadow Country. ()

claudel 

alle Kritiken

Deutsch Der beste Film von Bohdan Sláma, der allerdings vielen nicht gefallen wird. Für die, die von den naiven Idealen über heldenhafte Tschechen durchdrungen sind, für diejenigen, die sich nicht gern Verrat, Feigheit und Kollaborantentum in allen politischen Systemen und unter jedem eingestehen und für die, denen dieser Film ein Gerippe aus dem Schrank holt. Ich gehöre zu keiner Gruppe und bin begeistert, dass Bohdan Sláma einen solchen Film gedreht hat. Er lässt sich nämlich nicht auf ein konkretes geografisches Gebiet, einen Teil einer Region, ein Dorf und ein historisches Ereignis beziehen. Man muss ihn aus dem Blickwinkel der gesamten Tschechischen Republik bzw. der Tschechoslowakei sowie einer Reihe historischer Ereignisse des bewegten zwanzigsten Jahrhunderts betrachten. Ich schätze vor allem den Vergleich der zwei Zeitblöcke, die diametral unterschiedliche Folgen hatten. Als Schauspieler traten meiner Meinung nach Csongor Kassai, Magdaléna Borová, Barbora Poláková und Jiří Černý hervor, die exzellent spielten. Dazu eine hervorragende Kamera, und das Schwarzweiß verlieh allem die entsprechende Grobheit und Authentizität. Ich habe Charlatan noch nicht gesehen, doch für mich wird das sicher der tschechische Film des Jahres 2020. ()

Necrotongue 

alle Kritiken

Englisch I have quite an issue with this film. It’s not because of the subject matter. I try not to view history as black and white, so I don't think that every German is a Nazi, or that every Czech is a brave resistance hero. The Czechoslovak Revolutionary Guards are on the level of the Dirlewanger Brigade as far as I’m concerned, so the film didn’t cause any damage to my national pride. What bothered me, however, was that there wasn't enough character development, and the plot didn’t sufficiently convey the events. Despite it being over two hours, the running time wasn’t enough. The main message: war is atrocious, and it breeds even more atrocity. I agree, but I’m giving it only three stars. ()

angel74 

alle Kritiken

Englisch Hard times awaken the basest desires and instincts in most people, so that they start treating each other worse than animals, without the slightest hint of humanity. And it’s about just such an unfortunate period in Czech history that Bohdan Sláma (who, in my opinion, is one of the best Czech directors of our time) recounts in his movie Shadow Country. This is not only about the past and the region of Vitoraz, where the story takes place, but it can also be applied to our whole country, not to mention the fact that this glimpse into dismal history also has a very cautionary overlap with today. Evil is ever present among us and any social problem or hint of crisis feeds it greatly... The structure of the story could probably be faulted in a few ways, but otherwise it is clearly a work of good craftsmanship in almost every respect. Apart from the music, the period atmosphere is also emphasized by the refined black and white visuals. Another significant positive side are the precise acting performances of all the actors. (85%) ()

Detektiv-2 

alle Kritiken

Deutsch Ein sehr abschreckender Film. Ich war noch einige Minuten lang sprachlos, nachdem er vorbei war. Historische Ereignisse, die unvermeidlich waren, werden hier auf rohe, realistische und sehr eindringliche Weise geschildert. Von Mensch zu Mensch, aus Angst, Hass und Korruption. Die schauspielerische Leistung ist sehr gut, besonders hervorheben möchte ich M. Borova, P. Špalková, Z. Kronerová und M. Ludvíková. All das war glaubhaft und maximal durchlebt. Die Kameraführung, die Musik und die Schwarz-Weiß-Bilder tragen sehr gut dazu bei, die Atmosphäre aufrechtzuerhalten. Dem Film mangelt es zwar an einer Steigerung, aber die kann man seitdem auch nicht mehr verlangen. ()