Inhalte(1)

Nur mit einem einzigen Wort bewaffnet - Tenet - taucht der Protagonist (John David Washington) im Kampf um das Fortbestehen der Menschheit in die zwielichtige Welt internationaler Spionage ein. Seine Mission? Völlig von der Zeit losgelöst. (Warner Bros. DE)

Kritiken (22)

POMO 

alle Kritiken

Deutsch Ein banaler Plot, in dem zwei Figuren (ein Mann und eine Frau mit Chemie) normal reden und alle anderen so geheimnisvoll, dass sich ohne offensichtliche unlogische Momente ein Spektakel mit unerwarteten Ereignissen und nie gesehenen visuellen Attraktionen entwickeln kann, das ultra-sophisticated wirken soll. Um es genau zu sagen, mit einer nie gesehenen Attraktion, wo in einer Aufnahme manche Figuren nach vorne und manche rückwärts laufen und es sieht weder lächerlich, noch seltsam aus. Im Gegenteil – es wirkt originell und beeindruckend. Nolan bekannte seine Liebe zu zeitlichen Paradoxen übersichtlich und sinnvoll im Film Inception und nun kommt er mit einer Variante von anderen theoretischen Ebenen und verbindet das mit neuen Subgenre-Elementen (James-Bond-Filme). Und er täuscht vor, erstellt künstliche Komplikationen und bläst das Ganze so auf, wie es nur geht, damit er alles noch weiter und noch höher als beim letztem Mal treiben kann. Gleichzeitig versteckt er schlau die Abwesenheit einer tragenden Handlungsbasis (in Inception waren es Träume). Er zwinkert den nachdenklichen Zuschauerinnen und Zuschauern zu und sagt ihnen, dass sie gar nicht wissen, wovon er redet. Die Antwort lautet: Nein, aber es klingt unglaublich wichtig. Das kann man als Alibi verstehen. Ich nehme es aber eher als eine Bitte um Nachsicht bezüglich bewusster logischer Mängel wahr und schätze seinen Mut und eine außergewöhnliche Genre-Progressivität. TENET ist nämlich wirklich ein Techno-Thriller aus einer anderen Dimension. Die letzte Szene mit Pattinson erinnerte mich im Kontext des ganzen Films, bei dem ich an manchen Stellen wegen der cheesy Absurdität fast lachen musste, an Casper Van Dien in Starship Troopers. Eigentlich war es das Beste, was mir bei TENET zustoßen konnte, falls ich ihn mögen soll. P. S. Göransson ist spitze, er verlieh dem Film einen energischeren und innovativeren Ton, als wir von Zimmer bekommen könnten (welcher aber nur zum Anhören angenehmer wäre). ()

J*A*S*M 

alle Kritiken

Englisch For me, the best Nolan since Inception, i.e. in ten years, but with some “buts”. The most important of which is that the barrage is so relentless that it’s impossible to absorb. By this I don’t mean the big picture, which is pretty clear and sensible by the end, but the details during the journey. What was the role of several secondary characters in the story as a whole? What was the thought process that led the protagonists to choose the plans they choose in several parts of the story? How did they know where to go, etc. All the dialogues (and there are lots of them!) are simply reduced to the exchange of vital information, and there are so many that most people, myself included, are unable to remember them well enough, let alone connect them to all the other information that was given before and all the other information that is yet to be given, and I don’t think this is our mistake. If Tenet had the same amount of plot but was twice as long, I would have objectively enjoyed it more. As it is, I would have to watch it at least once more and hope to make sense of those smaller bits. Regardless, technically it’s awesome and the concept is brilliant. The scenes that mix events going forward and backward in time are unlike any other film and there where moments I thought my head would explode. This is exactly I want from Nolan, so I am very satisfied, though I understand people who aren’t or won’t be so, if only because Nolan doesn’t know how to work with female characters, that’s an objective fact. PS (Spoiler): If we consider the motivations of the “villains” (the invisible ones, not the Russian guy), shouldn’t we be actually rooting for them? :) ()

Isherwood 

alle Kritiken

Englisch Nolan spins the threads of time, reverses entropy, and becomes definitively his own genre benchmark, no longer needing to prove anything to anyone. He plays a stimulating game with the viewer that is, at its core, justifiably simple because its magic lies in its precise narrative composition, which inevitably demands full attention and multiple viewings. I gave up the first time and the composition of the timelines together with the thunderous music threw me into lethargy. It was only on the second viewing that I enjoyed the elaborately complex structure that makes you think and gives nothing away for free. It’s a fascinating and immersive experience in every way, with such unique production values that it is almost impossible to compare it to anything else. I read the Q&A breakdowns for this film and consider them proof that the viewer is really just a small cog in the great game of one principle. ()

MrHlad 

alle Kritiken

Englisch This time Christopher Nolan got a little off the rails and became his own enemy. Tenet is of course a great piece, very fast paced and nice to watch, but unfortunately it disappoints in the very things that should elevate it above the classic summer blockbuster. Nolan may have announced that he's pretty much making his own Bond movie, and it looks like it for the first half, but it's more or less a classically conceived spy thriller clashing with his cool direction, where he keeps his distance from everything. And the audience has to go with him. Tenet then becomes a downright Nolan flick somewhere around the halfway point, but unlike Inception, which is the closest the film comes to it, here we don't discover the rules of the new world gradually, and no one explains them in breathtaking scenes. Nolan simply takes the characters and the audience and throws them into deep water, regardless of whether they can swim. What's going on? How does it work? What affects what? And who's to blame for it all? That's more or less dealt with on the fly here, and I reckon I missed half the stuff. I did end up enjoying a lot of the spectacular action, where things were a bit weird, but I didn't really care why. I reckon on a second viewing I would have been clear on it, kept track of everything and got everything in order. But for perhaps the first time ever with Nolan, I'm not sure I want to watch it a second time. ()

Marigold 

alle Kritiken

Deutsch Ich möchte nicht fies zu Tenet sein. Ja, ich habe diesen Film als Lösung einer quadratischen Gleichung genossen, als endloses Gespräch mit einem Androiden, dem jemand einen EgoBooster 3000-Chip implantiert hat. Und ja, ich verstehe, wer hier der Protagonist hier ist, und ich werde mich nicht mit einer Person streiten, die Entropie versteht und keine Angst hat, sie anzuwenden. Doch niemand kann dabei erwarten, dass dieses protzig geführte Pimperle-Theater, welches voll von so steif gesprochenen Phrasen ist, dass sich die Balken biegen und auch eine narrative Mechanik untergeordneter Motivationen enthält, in mir etwas hervorruft, was auch nur entfernt einer Faszination nahe kommt und noch weniger einer emotionalen Einbindung gleicht. Kurz gesagt, Tenet stehe ich noch weitaus gleichgültiger gegenüber als Inception und Interstellar gemeinsam, wobei vom Maß an Gleichgültigkeit dieser Streifen auch jenen mit Menschen übertroffen hat, die am Strand warten und denen sich mehrere andere Menschen nähern, deren Uhren unterschiedlich schnell laufen. Meiner Ansicht nach hat sich hier Nolan von einem Zauberer, der mich in seine verzwickt komplizierte Magie hineinziehen konnte, in einen Puppenspieler verwandelt, der krankhaft von Drähten und allem möglichen Gewerk besessen war. Klar, ich verstehe es, dass es nichts ausmacht, wenn Macguffin aus dem Allerwertesten kommt - Hauptsache er passt in unser zweidimensionales Entropierätsel. Ok, wenn dies ein Bondfilm für die kommenden Generationen sein soll, bin ich froh, dass ich mit der (vor)vorigen aufgewachsen bin, die sowohl die Weitsicht als auch später die Grundlagen der Psychologie für sich entdeckt hat. ()

DaViD´82 

alle Kritiken

Englisch What happened (didn't happen). The opening plays with the idea of Lipsky´s Happy End, Moffat´s saga about River Song, the third Harry Potter movie and the The Sensational Reverse Brothers. Yes, it is undeniably closest to “the palindromic Inception", but with a differently conceived disruption of reality and time. From filmmaking perspective, it is again an extremely well-worked-out blockbuster “with people in suits in the same way as in a Bond movie", which at the same time does not let the brain idle. And it's purely Nolan: cold, reserved, depersonalized, sophisticated, precise and almost procedural. Which, although not many see it, is not a disadvantage this time, but an advantage. Compared to Inception, the biggest difference, apart from the surprisingly frequent and scaled-up ideas of breathtaking action based on practical effects and stunts, is that it does not give the viewer any explanation. Where Inception gradually went over the rules and clarified them, Tenet recklessly jumps right into them (especially in the final third). However, the source of “mindfucking" is not so much in the incomprehensibility/abstraction of that concept, but rather in keeping track of all of the events. And that at the end, at such a furious pace (the sophisticated audiovisual excuses helping the viewer slowly disappear), there are so many levels and storylines that it overwhelms all senses and does not change the overall level of comprehensibility at all. PS: Nolan simply has to adapt Sweterlitsch's “The Gone World" and no one can change my mind about that. ()

EvilPhoEniX 

alle Kritiken

Englisch Christopher Nolan at his most challenging, ambitious and exhaustive. It's good to finally watch a big, expensive film in the cinema after a long time. Tenet is really great to look at, it has excellent technical aspects, beautiful cinematography by Hoyte van Hoytema, an ear-splitting soundtrack (quite possibly the loudest film I've ever seen in the cinema), great actors, where both John David Washington and Robert Pattinson get a proper carrier boost, and also nice and spectacular action (the fight in the kitchen, the car chase and the finale are a blast), and the concept itself is presented in an original and engaging, albeit complicated way. Even the dialogues are pretty hard to understand, they talk about things I don't care that much about, but fortunately Tenet has a good pace and when it looks like the film is getting boring Nolan pulls an ace out of his sleeve. Story*****, Action****, Humor>No, Violence>No, Entertainment****, Music****, Visual*****, Atmosphere****, Suspense****. 8/10. ()

novoten 

alle Kritiken

Englisch After my first viewing of Inception, I wrote about the film as a perfect toy for the enjoyment of its creator, but I was a decade ahead. It is Tenet that is a meticulously crafted construction set that works exactly as the author needs it to, right up to the last frame. This also means that Christopher Nolan himself plays with it the best and the audience can only watch over his shoulder, wondering how each mechanism works, thinking about how they wish they could play with it, too. He will probably allow them to, but only when they come to see it for the second or third time. I can't shake the feeling that with each new film, Nolan goes deeper into his mode of expression, not only in terms of the complexity of the screenplay, but also in relation to the viewer. With Inception, or even earlier with The Prestige, were able to present each twist or trick almost kindly and "narratively", even when it was a nerve-wracking twist. But in Interstellar, it became necessary to go more towards information, and in Tenet, you can only get answers through machine-gun dialogue or quick cuts. Despite the usual drawn-out running time, the film doesn't allow for a breather, and even in situations where the main characters rest or wait for something, more information, branching paths, or theories are thrust upon us, which could easily be a dead end – or conversely, the most crucial clue. This time, everything is subordinate to this approach, including the last vestiges of accommodating the viewer, the personalities of the characters (this time expressible without exception in two sentences) or visible emotions. Still, at the end, my heart jumped to unforeseen heights, and for that I am most grateful. For the fact that even though this latest Nolan film has surprisingly sharply divided the audience spectrum, it was worth every long minute to me, and its dirty and unusually aggressive world will thoroughly mature within me for a long time. ()

JFL 

alle Kritiken

Englisch It’s a great feeling when you emerge from the cinema mystified by a film and you have a sense of returning from another reality or perhaps only back to the past, when the impression of having come into contact with something fascinating and absorbing was fresh and relatively frequent. Nolan is the last great fantasist of our age, a director who can still get inside our heads with his spectacular roller coaster. His films are truly creations meant to be seen in the cinema, not only with mammoth sound design and opulent visuals, but also with enchantment of the viewers, who have to give up the control over the film that is given to them by the remote and let themselves be carried away by the pre-set time that the director-protagonist carefully constructed. It is possible that the illusion will dissipate upon repeated viewing or absorption of all of the explanatory analyses and video essays. But it is perfect right now and, just like the characters in the film, I want to enjoy the blissful ignorance, to again be a teenage fan emerging enchanted from the cinema or at least to gaze enviously across the flow of time at the naïve youths from the perspective of a hardened veteran and wish them this genuine feeling of enthusiasm. ()

gudaulin 

alle Kritiken

Englisch Tenet certainly doesn't pose an intellectual challenge and is one of those films that you'll enjoy the most when you think less about time paradoxes, the motives of the film's characters, and their quest to defeat the Bond-like villain. As a popcorn flick deliberately reminiscent of Agent 007 stories in a sci-fi coat, and as an action spectacle, Nolan's film really works. Thanks to John David Washington, we essentially have the first "non-white" Bond in history. I enjoyed the dynamic opening opera heist, where Nolan drew inspiration from a real terrorist act. Kenneth Branagh also pleased me, intentionally building his villain as a monstrous comic book character. Overall impression: 65%. ()

Kaka 

alle Kritiken

Englisch This is already too much of an exhibition from Nolan. A 150-minute roller coaster that spouts the same narrative scheme of his great films like Inception or The Dark Knight Rises. That is, for two hours he opens the scissors and in the third hour everything gradually closes wide, with thunderous music. That worked with the caped crusader and with the suited up Leo, but Tenet is already too much. It’s cold, complex and totally unreadable. It’s a bit like a Bond film that it’s not even worth trying to understand (especially during the screening). A story without colour, emotion or interesting characters. Only Washington breaks a sweat, and anyone can tell that he is Denzel's son after a few minutes of seeing him walk and talk. The action is cleverly shot, but the imaginary highlight is the classic hands-on plot in the kitchen anyway. With Goransson and Hoytem, everything is fine. Goransson copies Zimmer a bit in those chunky roundhouse synthesizers, but he achieves the desired effect. The last half hour can be slept through with a clear conscience, if anyone manages to do so despite all the explosions and dramatic music. ()

lamps 

alle Kritiken

Englisch Tenet is a film about which I would love to write a lot, but in my current lack of time I can only be succinct: go to the cinema and don’t bother looking for pseudo-intellectual poses, let yourselves be drawn into a world whose presentation and development within narrative cinema haven’t been so impressive and satisfying in their own processes for a long time. I will write more after further mandatory screenings… It’s a pity that trolls will fuck up the rating, but that’s also part of Filmbooster – and actually it points to an all the greater movie. ()

Goldbeater 

alle Kritiken

Deutsch Christopher Nolan hat seine megalomanischen Ideen mit seinen vorherigen Filmen noch lange nicht ausgeschöpft, und in Tenet präsentiert er erneut etwas, was es auf seine eigene Weise noch nicht gab. Die scheinbar einfache Spionagehandlung ist von sehr verspielten Regieideen umgeben und gleichzeitig mit nonstop Action und dialoggeladenen Informationen gefüllt, so dass sich der Film sehr dynamisch ständig vorwärts bewegt, den Zuschauer keine einzige Sekunde zum Luft holen lässt und die Laufzeit von zweihundertfünfzig Minuten gefühlsmäßig um ein Drittel verkürzt. Es braucht wohl nur ein einziger Zuschauer von einer Million, um es beim ersten Mal vollständig zu verstehen - es reicht, ein paar Worte des Dialogs zu überhören oder ihnen vielleicht nicht allzu viel Gewicht beizumessen, und schon wissen Sie in der nächsten halben Stunde nicht mehr, was los ist. Tenet ermutigt ausdrücklich zu einer zweiten Sichtung, und ich freue mich darauf. Nach einer sechsmonatigen Pause endlich wieder ein Kinofilm, der die Ambition hat, den Staub von den Projektoren zu schütteln, und ich wünsche ihm Erfolg, denn ich würde gerne weiterhin Nolans visionäre Fantasien auf der großen Leinwand sehen. ()

Filmmaniak 

alle Kritiken

Deutsch Tenet ist aus Sicht der Geschichte und der erzählerischen Struktur der komplexeste aller Nolan-Filme. Es erfordert Aufmerksamkeit und Konzentration und hinterlässt dennoch nach dem ersten Anschauen Fragen und Unsicherheiten, trotz aller Bemühungen des Publikums. Obwohl es aufgrund des Überflusses an Reizen, Informationen und Experimenten mit dem Zeitfluss oft dazu neigt, an der Grenze der Gesamtverständlichkeit zu balancieren, rutscht es nie in ein undurchsichtiges chaotisches Durcheinander ab. Dies ist eindeutig ein Zeichen für Nolans Regie- und Erzählqualitäten. Das zentrale Zeitmotiv nutzt geschickt viele beeindruckende Szenen und bereichert es ständig um neue und unerwartete Möglichkeiten der Nutzung, was die Handlung ständig steigert und dabei immer komplexer wird, ohne sich jedoch immer weniger mit der Erklärung dessen zu beschäftigen, was auf der Leinwand eigentlich passiert, wie es interpretiert werden sollte und worauf man achten sollte. Es ist nicht notwendig, die Filmstruktur und ihre Handlungsabfolge im Detail zu analysieren, man kann ihn ruhig nur intuitiv lesen und auf der Basis eines physischen Erlebnisses, unterstützt durch intensive Klang- und Musikkomponenten und realistisch gefilmte Action. Im Vergleich zu einigen von Nolans vorherigen Filmen ist Tenet weit davon entfernt, perfekt zu sein (insbesondere was die emotionale Darstellung der Hauptfiguren und einige etwas banale und ungeschickte Motive betrifft), ist jedoch dennoch bewundernswert und absolut prächtig. Es hat ein konsistentes und schnelles Tempo und einen unaufhörlichen Rhythmus, keine Sekunde ist überflüssig, es bleibt hervorragend zusammen und lässt den Zuschauer in vielen Passagen nicht zur Ruhe kommen. Es ist faszinierend, visionär, erzählerisch revolutionär und nicht besonders ähnlich zu irgendetwas anderem. Es ist einer dieser Filme, von denen man denkt, dass sie unmöglich zu drehen sind, wenn jemand davon erzählt. Christopher Nolan hat es mit absoluter Präzision und filmischem Können geschafft. ()

Stanislaus 

alle Kritiken

Deutsch Jeder neue Nolan-Film ist ein cineastisches Großereignis, auf das es sich immer zu warten lohnt (auch wenn die Premiere wegen Corona immer wieder verschoben wurde), und Tenet ist ein weiteres Paradebeispiel dafür, dass Nolan wirklich Mr. Regisseur ist. Glücklicherweise verrieten die Trailer nicht viel, so dass der Zuschauer im Grunde als unbeschriebenes Blatt ins Kino ging. Obwohl Tenet zweieinhalb Stunden lang ist, wird es dank der wohldosierten Handlung nicht langweilig - der Zuschauer sieht eine verwickelte Geschichte, in der die Zeit relativ ist und die üblichen Regeln nicht gelten. Das Spiel mit der Zeit ist ein lohnendes und gefährliches Thema, aber Nolan hat es geschafft, eine Geschichte mit Hand und Fuß zu erzählen. Es war spannend zu beobachten, wie der Betrachter im Laufe der Geschichte immer wieder ein Stück zurückging, wodurch die einzelnen Teile der Geschichte perfekt zusammenpassten. Der Soundtrack war wirklich nicht zu überhören, und ich war ziemlich überrascht, dass es nicht Nolans Hofkomponist Zimmer war, sondern Ludwig Göransson, dessen Musik stark an Zimmers Werk erinnert. Aus technischer Sicht habe ich nichts zu beanstanden - hervorragende Kameraführung und straffer Schnitt. Das Einzige, was mir nicht gefallen hat, war die manchmal etwas kalte und mechanische Darstellung einiger Schauspieler - vor allem im ersten Drittel des Films - zumindest war das mein Eindruck. Jedenfalls ist dies ein hochwertiges und handwerklich gut gemachtes Filmerlebnis, das man im Kino sehen muss (und zwar mehr als einmal). Schwächere fünf Sterne! ()

claudel booo!

alle Kritiken

Deutsch Am meisten gehasst habe ich in der Grundschule und in der weiterführenden Schule die Fächer Physik und Mathematik, gelegentlich auch Chemie. Also selbst wenn Woody Allen oder David Lynch einen Film drehten, der von mir ein gewisses Grundwissen über Physik und das Denken über Raum und Zeit verlangt, würde mich dieser zu Tode langweilen. Tenet passte überhaupt nicht zu meiner Stimmung oder meinem Gemütszustand und langweilte mich so sehr, dass ich die Filmlänge als am meisten mit einem Film aus dem Jahr 2021 vergeudete Zeit betrachte. Und wenn mir schon die Handlung nicht gefallen hat, hätte ich mir gewünscht, dass wenigstens zwei der Hauptfiguren von jemand anderem gespielt worden wären, vielleicht von Denzel und Zendaya. Kenneth Branagh scheint das einzig Positive an diesem Film zu sein. Weg damit, ich will drei Jahre lang nichts von Nolan sehen. Aber dank der vorherigen Filme werde ich ihn natürlich nicht für immer verdammen. ()

Necrotongue 

alle Kritiken

Englisch The whole film went a bit over my head because physics and advanced mathematics were never my strong subjects (my math skills end with fractions), so all that trotting back in time just made me smile. Plus, the whole time (and it certainly took long enough), I couldn’t help feeling that there was something not quite right about those explanations of how the various time planes worked. I just can’t bring myself to feel excited about this film at all. ()

Dionysos 

alle Kritiken

Englisch Anti-linear film logically offers an insightful lesson about any linearity of human behavior - a vector never leads to a goal, success, or end; it just returns in an infinite loop to its starting point, and we observe: a longing to change, a sense of missing, a search for termination; a new beginning. The villain, who believes they control time, always loses through it; humanity, fearful of its annihilation, will always be reborn after it; the hero, gradually building self-awareness as both substance and subject, is always thrown back to the beginning of the search: the beginning of the film, which is both the end and the beginning. The only lesson is that it's all completely insignificant. Blockbuster nihilism. A person is merely an unconscious mover of their own unconscious decision, about which it cannot be said when it originated because it is always decentralized from its consciousness. The inherent paradox of the film is that its time cannot be reversed: afterward, errors in the script will undoubtedly become apparent. Similarly, the film cannot be stopped because people would then have time to contemplate things, and the magic would be lost. But! Time cannot be stopped either, so these arguments are not valid in this context at all. ()

Borrtex 

alle Kritiken

Englisch In many ways reminiscent of the blockbuster space-time series Dark, which wrapped up its third and final season this year. Nolan, however, has again taken a completely different approach to the perception of time, and traditionally shows the viewer not a shred of sympathy in the telling of his complexly intricate, but perfectly crafted story. This time, to my surprise, he was not afraid to add more action scenes and more challenging stunts. In short, Tenet is another precise screenwriting treat with a vibrant score by Zimmer scholar Ludwig Göransson. Epic camera shots with fascinating, natural non-green screen effects that are a joy to behold. ()

Remedy 

alle Kritiken

Englisch Christopher Nolan is even more distant and colder to his characters this time around than usual; on the other hand, he once again manages a narrative ultra mindfuck that playfully puts the rest of the blockbuster production in the deepest pocket. It's remains in question how much of Tenet is actually watchable, because unlike Inception, we don't get any downright "explanatory" scenes followed by some refreshing understanding. The film is terribly self-focused, but it's so beautifully purely nerdy and audiovisually enchanting that it's actually impossible not to love it. Along with Memento, it's probably the least accessible Nolan when it comes to some deeper understanding of the story. Still, I’ve given both Memento and Tenet 5 stars, because I obviously enjoy the hell out of their incomprehensibility. ()

Verwandte News

Warner Bros. will Nolan zurückgewinnen

Warner Bros. will Nolan zurückgewinnen

15.06.2023

Nach einer turbulenten Zeit, dem Antritt eines neuen Managements und neu gefundener Stabilität sieht es so aus, als würde Warner Bros. wieder versuchen, die Beziehungen zu etablierten Filmemachern zu… (mehr)