Bacurau

  • Österreich Bacurau (mehr)
Trailer 1

Streaming (1)

Inhalte(1)

In einer nahen Zukunft in dem kleinen, weit abgelegenen Dorf Bacurau: die innige Dorfgemeinschaft kommt zur Beerdigung einer verehrten Dorfältesten zusammen. Doch die heile Welt des solidarischen Dorfes bricht zusammen, als plötzlich mehrere Morde verübt werden. In einigen Jahren in einer staubigen Gegend im Norden Brasiliens: Die Bewohner des Dorfes Bacurau führen ein einfaches und gemeinschaftliches Alltagsleben. Es gibt eine Schule, einen Wochenmarkt, eine Kirche, sogar ein kleines Museum, das sich der Geschichte des Ortes widmet. Allerdings ist Bacurau durch den schmierigen Regionalpolitiker Tony Jr. von der Wasserversorgung abgeschnitten worden und sauberes Wasser muss mit einem Tanklaster angeliefert werden. Das Unheil kündigt sich allmählich an, als Bacurau von der GPS-Landkarte verschwindet, das Mobilfunknetz zusammenbricht und schließlich auch der Strom gekappt wird. Eine Gruppe von Europäern und US-Amerikanern, die sich auf einer mörderischen, perversen Safaritour befinden, taucht plötzlich auf. Sie jagen die Landbevölkerung wie Freiwild. Doch der Zusammenhalt im Dorf ist stark und die Einheimischen schließen sich zusammen, um dem Abschlachten ein Ende zu bereiten. (arte)

(mehr)

Kritiken (7)

POMO 

alle Kritiken

Deutsch Ein unglaublicher Hit, den man sich mit offenem Mund ansieht. Man kann für den Film keinen Vergleich finden und es ist auch schwer, über ihn etwas zu schreiben. Ein Festival-Knüller mit großem Zuschauer-Drive und einer geschickt versteckten, aber starken politischen Bedeutung. Von der Handlung wird man mitgerissen. Es ist fast eine "Action“-Allegorie eines überheblichen Bösen. Ein einfaches Leben, welches sich zu Offensiven bekennt. Man muss Gewalt anwenden. Schon die Anfangsszene, wenn der Lkw durch die brasilianische Wildnis fährt, deutet an, dass die Zuschauer*innen ein einzigartiges Erlebis erwartet. Das bekommt man von den Typen Dornelles und Filho in Hülle und Fülle. Ein Feuerwerk von Filmemacher-Kreativität. [Cannes] ()

Matty 

alle Kritiken

EnglischThis is only the beginning.” Transplant Schorm’s The Seventh Day, the Eighth Night into the Brazilian sertão, add tropicalism, Italian westerns and American B-movies (especially action and sci-fi), political satire, electronic music, extreme violence, a carnivalesque blend of disparate elements, the (Bakhtinian) logic of excess, grotesqueness and corporeality, the lack of differentiation between the categories of “high” and “low” art, a mix of social criticism and a utopian vision of a community that preserves the traditions of Brazilian culture and Udo Kier... and you will have only a vague idea of the truly strange nature of this film, which – like the village that serves as its title – rebels against the seamless fusion of different cultures. One of the most striking and refreshing yet, at the same time, most difficult-to-describe film experiences of the year. 80% ()

Malarkey 

alle Kritiken

Englisch It’s been a long time I saw a movie that would mix genres as frantically as this one, but still managed to make sense in the end. When I saw it in the synopsis that one of the genres is sci-fi and moreover it was made in Brazil, I was ready for basically anything. I had no idea, however, that it will start as a standard social drama from near future, over time turn into a very decent Western (the scenes with the two bikers were awesome), and end up as no less decent brutal action flick. The masterfully shot atmosphere of a little town that the local government wiped from the world map to get rid of it seems almost fantasy-like. A mysterious, but also clearly amicable place where people like each other. At times there are hints of absurdity, which however fit so well into the overall context of the movie, that I find myself quite enjoying this phase of the Brazilian new wave, as the creators behind the Film Brasil festival call it. Had it not been for a few scenes that ran for too long, I might have given it five stars. Anyhow, my thanks go to the creators of the festival for introducing this film to me, as I really enjoyed it! ()

EvilPhoEniX 

alle Kritiken

Englisch This much praised Brazilian festival film from Cannes didn't blow me away like the others, but it is definitely an unusual and interesting experience. The story focuses on a gated Brazilian community somewhere near the desert that is rejected by the system. Not only does the town get wiped off the maps, but they also run out of food, water, electricity and American tourists come to hunt. The film flows at a slower pace, but once it moves from social drama to an almost western-thriller with Tarantino-like gore, it's a solid spectacle that doesn't shy away from violence. Admirable for Brazil, but there were a few elements that distracted me (the acting and visuals aren't the film's strongest points, even though that may have been the intention). 6/10. ()

JFL 

alle Kritiken

Englisch Bacurau is a properly viewer-friendly and, at the same time, agitatingly angry contribution to the category of folk murder tales and primitive (not in the sense of stupid, but as a way of communicating with the lowest levels of the audience) socio-political metaphors. Therefore, it has room for straightforward symbolism, elements of trash genres, unique characters, blood and shallowness, as well as motifs associated with the sense of togetherness of rural communities and pride in their history and heritage. ()

lamps 

alle Kritiken

Englisch When you feel that nothing can surprise you as a viewer, once a year we get a solid indie flick that bends your expectations and stomps them under the hot Brazilian sun. I won’t say that it took my breath away or made my eyes pop in admiration for the creators – at the end of the day, it’s nothing but a relatively trite concept that only pretends to be an untraditional multi-genre revolt. And yet, it works almost admirably, without ever feeling overstuffed or messy (both filmmakers work with a focused and slow pace and don’t forget about the characters and the dialogues that hide many interesting social motifs), and it also can be taken as a distinctive homage to several popular subgenres that the mainstream can rarely play with. And the more it remains unsaid and untouched, the more interestingly and nicely solid it is. Those “Zahler” references are great, too. 80% ()

Filmmaniak 

alle Kritiken

Deutsch Ein sozial-politisches engagiertes Drama, das als unscheinbare intime Einblicke in das Leben einer eng verbundenen Dorfgemeinschaft auf dem brasilianischen Land beginnt, verwandelt sich allmählich in einen fesselnden (fast) Thriller, in dem sich diese Gemeinschaft gegen Unterdrücker vereint. Der sorgfältig aufgebaute und innovativ umgesetzte Film folgt konsequent einem behutsamen Erzähltempo, das Informationen nach und nach dosiert, damit der Zuschauer alles Notwendige erahnen kann. Der Punkt ist schlagkräftig und großartig umgesetzt, die sich entwickelnde Handlung wird von deutlicher Kritik und einer Vielzahl von Metaphern begleitet, die auf die verborgene Kraft des einfachen Volkes und seiner Geschichte verweisen. Nur der Anfang des Films scheint möglicherweise zu langwierig. Auf jeden Fall handelt es sich um einen Film mit einer originellen Geschichte, umgesetzt auf eine bisher ungesehene Art und Weise. ()