Der General

  • Deutschland Buster Keaton – Der General (mehr)
Trailer
USA, 1926, 79 min (Special Edition: 107 min)

Inhalte(1)

Im amerikanischen Bürgerkrieg erbeuten Nordstaatler die Lokomotive von Johnnie Gray. Zu Fuß, per Draisine und schließlich mit einem alten Hochrad macht Johnnie sich an die Verfolgung. Buster Keaton beweist, dass Komik und Spannung sich nicht ausschließen.
Johnnie ist Lokomotivführer auf seiner geliebten Lok "Der General". Seine Verlobte Annabelle Lee will ihn nur heiraten, wenn er tapfer für die Südstaaten in den Krieg zieht. Doch Johnnie scheitert an der Musterungskommission. Ein Jahr später kapern Soldaten der Nordstaaten Johnnies Lokomotive - mit Annabelle an Bord. Johnnie nimmt die Verfolgung auf, und die wilde Jagd geht tief bis ins Feindesland. (3sat)

(mehr)

Kritiken (5)

DaViD´82 

alle Kritiken

Englisch The eighteenth best American movie of all times according to a survey by the American Film Institute - and I should say that this was well deserved. The new accompanying music by the Tokyo City Philharmonic Orchestra conducted by Joe Hisaishi gives it wonderful oomph. For many, it might be lucky that this isn’t so insanely slapstick - you get everything here, love, situation comedy, wars, chases... Simply everything in a pure cocktail of classic entertainment. Plus, it is really action-packed and dynamic, not just for when it was made. Buster Keaton’s big dream about trains came true here. If it weren’t for the rather weak middle part in the Union command post and the escape, it would be absolutely flawless. But still it is ingeniously simple and simply genius. ()

NinadeL 

alle Kritiken

Deutsch Ein Keaton-Film, wie er sein soll. Frigo, der in Bedrängnis gerät, hat zunächst mit dem Dilemma seiner stolzen Freundin zu kämpfen, die nicht will, dass er während des Bürgerkriegs die Uniform ablegt, und wird wider Erwarten zum Kriegshelden. Glücklicherweise ist seine bessere Hälfte bei diesem Prozess dabei, so dass sie kein Problem damit hat, am Ende die Verdienste des kleinen Mannes anzuerkennen. Die Pointe des Ganzen ist eine hilflose Szene, in der Frigo nicht weiß, ob er seine Hälfte erwürgen oder küssen soll und deshalb beides tut. ()

D.Moore 

alle Kritiken

Deutsch Ich behaupte nicht, dass dies der eindeutig beste Film von Buster Keaton ist (meiner Meinung nach sind für ihn Sherlock Jr. und Wasser hat Balken eine Konkurrenz). Es ist aber ein großartiger Film, an dem es nichts auszusetzen gibt. Durchgearbeitete Actionszenen, bezaubernder Humor, eine etwas unkonventionelle, aber wirkungsvolle Kriegsstimmung, super Stunts… Ich wünschte, Buster hätte gewusst, wie viele Menschen heute diesen famosen Film, der zur Zeit seiner Entstehung heftig kritisiert wurde, vorbehaltlos lieben. ()

lamps 

alle Kritiken

Englisch Grotesque that relies not on quick gags and strong emotional themes, but on a detailed, inch-by-inch, gesture-by-gesture action adventure that surpasses even all of Chaplin's masterpieces from a certain cinephilic perspective thanks to its perfect compositional construction, breathtaking mise-en-scène layout, and an unprecedentedly cohesive structure for its time, where every small motif and event plays a role. The humour is amazingly smart and imaginative, and the action scenes on the locomotives themselves are still a model for Hollywood's "action movement" – with minimal editing, of course (in 1926 it was probably unthinkable to shoot one action scene with seven cameras), but with admirable timing and layout, resulting in some of the most beautiful and endearing scenes of the entire silent era. The amazing Keaton – as a director he matches his genius in front of the camera – and his stony face and tiny facial expressions make you laugh as effectively as Charlie's shy pout. A legend that can be watched over and over again and never gets old... 100% ()

kaylin 

alle Kritiken

Englisch Buster Keaton is in great form, showcasing what he was perfect at. The plot of the film is not really comedic, the character never smiles once, but what he does is incredibly funny. But it's not just about being funny, it is very clear how it is structured, how solid its foundations are. This film is beautifully thought out and works even for modern viewers. Grotesques are primarily films that - of course, not in all cases - managed to survive the silent era. Actually, they wouldn't work as sound films either. ()