Zero Dark Thirty - Die Jagd auf Osama bin Laden

  • Deutschland Zero Dark Thirty (mehr)
Trailer 2

Inhalte(1)

Die junge, intelligente CIA-Agentin Maya stößt zu einer Spezialeinheit, die Osama bin Laden ausfindig machen und für die Anschläge vom 11. September 2001 zur Rechenschaft ziehen soll. Obwohl Maya zunächst die Neue im Team ist, treibt sie in den folgenden Jahren mit ihrem intuitiven Ermittlungsgespür die Mission voran und kann sie schließlich vollenden.
Zwei Jahre nach den Anschlägen vom 11. September 2001 in New York City ist eine Eliteeinheit der CIA in Afghanistan bereits seit einiger Zeit bemüht, Osama bin Laden zu fassen. Die junge Agentin Maya (Jessica Chastain) stößt als Neue zum Team, doch mit Hilfe ihres Kollegen Dan (Jason Clarke) lernt sie schnell, wie sie vorzugehen hat. Nach Anschlägen auf ein saudi-arabisches Hotel hat Maya die Idee, das Wissen über den Angriff zu nutzen und dem Gefangenen Ammar vorzutäuschen, dass er nach einer 96-stündigen Befragung Details über das geplante Attentat enthüllt habe. Ammar fällt auf die Falle herein und verweist im Glauben, bereits Informationen preisgegeben zu haben, auf den Boten Abu Ahmed. Die folgenden acht Jahre verbringt Maya damit, Abu Ahmed zu finden. Ihre Fahndung überdauert nicht nur die Anschläge in London am 7. April 2005 und ihren Kollegen Dan, der die Mission irgendwann abbricht, sondern auch ihre befreundete Kollegin Jessica (Jennifer Ehle), die bei einem Anschlag ums Leben kommt. Trotz der Zweifel der anderen Agenten und ihrer Vorgesetzten ist Maya von der Drahtzieher-Rolle Abu Ahmeds überzeugt. Als sie diesen schließlich 2011, acht Jahre später, aufspüren, führt er sie unfreiwillig zum Versteck Bin Ladens. (ZDFneo)

(mehr)

Videos (4)

Trailer 2

Kritiken (17)

POMO 

alle Kritiken

Deutsch Ein zweistündiges Warten auf einen spannenden Militäreinsatz. Ein Warten, bei dem nichts Interessantes passiert. In Nebenrollen erscheinen einige Schauspielpersönlichkeiten (Mark Strong, James Gandolfini) und manchmal explodiert irgendwo eine Bombe. ()

D.Moore 

alle Kritiken

Deutsch Zu der Osama-Jagd und besonders zu ihrem "erfolgreichen Abschluss“ habe ich meine eigene Meinung. Die berühmte Aufspürung, die Erschießung sowie das "Begraben“ ins Meer sind mit sehr vielen Fragezeichen verbunden. Deshalb habe ich gehofft, dass es irgendein Fragezeichen auch im Film geben wird. Es gab keines. Der Film stammt nicht von Oliver Stone. Stattdessen ist eine 157-minütige und manchmal echt langweilige US-amerikanische Propaganda entstanden, die sich auf gute Schauspielleistungen und Desplats Musik verlässt. Der Film rechnet auch damit, dass ihm das Publikum nach der sehr gut aufgenommenen Aktion am Ende einiges verzeihen wird. Um ehrlich zu sein, für diese positiven Seiten gebe ich dem Film nicht die ursprünglich geplanten zwei Sterne, sondern drei. Ich bin aber nicht besonders zufrieden. Der vorherige Film von Kathryn Bigelow, der mich auch nicht besonders beeindruckt hat, gefällt mir plötzlich ein bisschen mehr.__PS: Wie müsste das Finale von Zero Dark Thirty aussehen, damit der Film von mir einen Stern mehr bekommen könnte? Die Agentin Maya tritt an den Sack mit der Leiche heran und macht den Reißverschluss auf. Einer der Soldaten fragt sie, ob es bin Laden ist. Maya antwortet nicht. Es wird dunkel, der Nachspann kommt. So würde ich viel zufriedener sein. ()

Werbung

Marigold 

alle Kritiken

Deutsch Den Verlierern wird hier eine Stimme, ein Gesicht sowie Würde verliehen (was wir erkennen, sobald sie ihnen vollends verweigert werden und der Film die Augen nicht "abwendet"), Gewinner gibt es hier nicht - lediglich seltsame Spuren tragende Lebewesen ohne Intimität und Vergnügen, einsame Technokraten, die sich an jedweden Mist gewöhnen, jedoch sie sind hin und weg, wenn jemand auf deren beliebte Äffchen ballert. Ein amerikanischer Kritiker schrieb, dass diese prozedurale Sichtweise der "Praktizierung des Rechts" amoralisch sei und ähnlich wie Greengras Flug 93 zu früh gekommen sei. Mein Kommentar dazu: gerade noch rechtzeitig. Vielleicht werden wir eines Tages einen Film zu sehen bekommen, in welchem alles mit klaren moralischen Werten versehen ist, die Guten werden gut und die Bösen böse sein. Dies wird eine Geschichte der Sieger sein. ZD30 ist eine Geschichte verlorener sowie verlassener Menschen, die zwar als Verherrlichung der Leistungsfähigkeit bürokratischen Geheimdienstmaschinerie interpretiert werden kann, jedoch viel mehr bietet sich hier die Interpretation an, dass Bigelow einen weiteren mutigen Film gedreht hat, der stigmatisierte Personen abbildet, welche die "Geschichte bewegen". ()

Matty 

alle Kritiken

Englisch SPOILERS AHEAD. Like Fincher’s Zodiac, Zero Dark Thirty is another long detective story without a satisfying conclusion. Though the perpetrator is apprehended after a long and exhausting manhunt, neither the main character nor the viewer gets much satisfaction from that. In the last shot, Maya gives vent to her emotions after several years of drudgery, only to realise that by solving the case, she has lost her only goal in life. Like James in The Hurt Locker, service to her country is the emotional foundation of her existence. Nevertheless, she isn’t initially obsessed with the idea of taking down public enemy number one and we can thus simultaneously follow the investigation and her character transformation from a terrified girl who has finished school and is shocked to see brutal interrogation methods into a heartless bitch who uses her power without hesitation. She uses the word “motherfucker” to exaggeratedly describe herself, perhaps as a sign that the last remnants of her femininity have been numbed. The procedural thriller aspect of the film blends very elegantly with the psychological drama, without the necessity of a single diversion into the protagonist’s personal life, which basically doesn’t exist anyway. We don’t get to know her family and she has no friends or home. She is simultaneously an offender and a victim in the aggressive hunt for a terrorist. ___ The book-like division of the film into chapters not only rhythmises the narrative, but also arouses expectations in the viewer, which subsequently remain unfulfilled.  Similarly, our enjoyment of the film’s suspense is undermined by a very specific fact (how many people are in the hideout) and the titles telling us the specific time and place of the events, because thanks to the news, we mostly already know what happened then and there. The individual episodes are not self-contained units with clear points and an indispensable place in the overall structure of the narrative. Rather, these episodes comprise shreds of information without a solid causal link. The episodic nature of the narrative is not masked by the consistent “knitting together” of individual scenes, because the investigation did not go smoothly (one discovery leading to another) in reality, but haltingly. Instead of crucial plot revelations, there are only more misinformation and dead ends. The investigation has the form of a chain of fortunate coincidences and intuitive decisions, disrupted by failures of the human factor. Implicitly, the element of (bad) luck is set forth in two scenes: shortly before a fateful encounter, a black cat runs across the road, and on the day of the strike, the “canaries” kill time by playing horseshoes. ___ It involves collecting data and working with probability, not drawing clear conclusions, which is why the crucial moment resembles a situation akin to Schrödinger’s cat. People who either know something and it is necessary to get it out of them or who may easily die (or, like the head of the CIA, be replaced by someone else without a long explanation) are also reduced to mere carriers of information, or just abbreviations in the extreme case. What someone’s name is or what they do in their free time is not important; what they know is the important thing. All of the dialogue, whether in the office or at a restaurant is about the same thing: work. Even the prologue is saturated with information, with many overlapping audio recordings from 9/11 and the film’s most disturbing moments include the camera passing through a room full of servers.) ___  From this perspective, Maya represents another nerdy character in contemporary cinema. Exceptionally intelligent, focused on facts, indifferent to emotions (and dining on food of dubious quality). She treats the soldiers who do the dirty work for her almost like game avatars who may die, but she is in no way affected by that. During one of the interrogation scenes, all she has to do is tap the guard on the shoulder and he hits the prisoner for her. The final action is then reminiscent of one of the levels of a game like Call of Duty – several soldiers without individuality methodically searching every room of the vast compound as they proceed toward their main objective. We have no one we could identify with; we clearly see the faces of some of the victims. There is no heroic music or attempt to create suspense. In the final analysis, bin Laden’s corpse is worth less than the recovered data carriers and printed documents. Information is more valuable than human life, as is made apparent by the environment in which Maya operates through most of the film, constantly surrounded by monitors, stacks of paper and data media. The greatest cultural experience for her is watching a giant screen with a satellite image of the terrorist’s supposed hideout, as if she is viewing a video-art installation in a gallery. ___ The film caused an uproar in the United States due to its alleged defence of the use of torture. However, I consider viewing Zero Dark Thirty as a fictionalisation of the rightful revenge for 9/11 to be evidence of viewers’ extraordinary insensitivity to the film’s means of expression. The torture depicted in the film does not take the form of a glowing attraction for viewers, but is rather reminiscent of an unpleasant horror film in which the camera at one point forces us to take on the victim’s point of view. It is not waterboarding that gets the person being interrogated to provide the required information, but only a “human” dialogue around a table and a shared meal. As I have mentioned previously, coercive methods are not justified even if they lead to clear findings, as they rely on uncertainty until the end. Throughout the film, we are confronted with the question (and encouraged to ask it ourselves) of whether it was all worth the wrongs committed. The film doesn’t give us an answer, but it is sufficiently political (despite the director's declarations of apolitical intentions) due to the fact that it doesn’t present the story of the elimination of America’s nemesis in the form of a genre shooter, which would have offered some feeling of satisfaction. By that, I don’t mean to call into question the film’s exceptional level of craftsmanship, which cannot be denied, whether we are talking about the cinematography, sound or editing. ___ For those who can appreciate a film that is engaging despite how inaccessible it is to viewers (or perhaps it’s engaging because of how inaccessible it is), Zero Dark Thirty is the best thing to come out of Hollywood last year. 90% () (weniger) (mehr)

Lima 

alle Kritiken

Englisch The unreservedly enthusiastic overseas reviews didn't lie, it's a blast. What’s impressive is that the slickest films in A-list Hollywood today are being made by a woman. And I'd like to hear what 'Klaus's Rasputin', the insane Chancellor Hájek, would say about this film, given his popular opinion (one of the many pearls this alien entity has spat) that Osama Bin Laden was a fabrication. It could be fun… ()

Galerie (62)