Alexandre Ajas Maniac

  • Frankreich Maniac (mehr)
Trailer 2

Inhalte(1)

Frank ist Besitzer eines Mannequin Ladens. Er lebt ein eher zurückhaltendes und verschlossenes Leben. Doch dies ändert sich, als die junge und hübsche Anna in sein Leben tritt. Für ihre neue Ausstellung wendet sie sich an Frank. Aus dem Treffen entwickelt sich eine Freundschaft. Doch der Schein trügt. Denn unter der Oberfläche verstärkt sich seine geheime Besessenheit. Je länger die Freundschaft anhält, desto heftiger tritt seine Manie zum Vorschein. (Ascot Elite Filmv.)

(mehr)

Kritiken (8)

POMO 

alle Kritiken

Deutsch Der Film entpuppt sich im ersten Viertel als eine blutige Selbstzweck-Angelegenheit, er wirkt abstoßend und dann ist es schwer, den Weg zu ihm zurückzufinden. Dem Publikum hilft dabei aber die Figur der Fotografin Nora Arnezeder, die in dem psychedelischen Ekel für Normalität und Menschlichkeit sorgt. Die Dunkelheit und die Reinheit sind dank ihr ausgewogen. Wenn die Gründe der Verrücktheit vom Ripper Elijah Wood enthüllt werden, wird aus dem Massaker-Werk ein spannendes Thriller-Drama. Im Vergleich zu dem Schund-Original aus den 80ern ist es ein Übergang in die Kategorie der erstklassigen Filme. Dabei wurden die expliziten blutigen Szenen und die Brutalität erhalten. Der Film ist wegen dem POV-Aufnehmen aus der Sicht des Rippers und vor allem wegen dem verrückten (aber fantastischen!) elektronischen Soundtrack originell. Eine Bizarrerie, bei der man froh sein sollte, dass sie so ausgegangen ist, wie sie ausgegangen ist. ()

J*A*S*M 

alle Kritiken

Englisch Nasty psycho downer. If I was an attractive young prostitute leaving the cinema, I would look in fear over my shoulder just to make sure I’m not being followed by some Baggins who wants to stab me with his penknife. Uhm. Under the eye of Alexandre Aja as producer, Khalfoun doesn’t disappoint and delivers exactly what I expected from him: a good horror thriller with a pinch of gore and a charismatic villain. So, basically P2 (BTW, pretty underrated film) in a better looking and more interesting package. The POV camera is good, and the decision to move from it here and there is also pretty smart, it makes you doubt whether the camera at any given moment is in fact the eyes of the killer or not, which increases the tension. My overall impression was slightly bothered by one very stupid moment in the last minutes, but the gore inferno at the very end sorted things out. It was chilling at times, even. 85%. ()

DaViD´82 

alle Kritiken

Englisch As suggestive as it is, it is accordingly disturbing. And it is disturbing, you can bet the house on it. Refn's hypnotic approach to (not only) atmosphere enhances this impression. ()

Bloody13 

alle Kritiken

Deutsch Das zweite Projekt von Khalfoun mit Ajou zeigt deutlich, dass diese Zusammenarbeit den Jungs gut tut. Maniak ist nämlich überraschenderweise genauso bedrückend und depressiv wie das Vorbild von Lustig aus dem Jahr 1980. Die Brutalität ist hier auf einem hohen Niveau, aber die Hauptwaffe ist die Spannung, die dem Zuschauer keine Atempause lässt. Das verdanken wir der ausgeklügelten Kamera, die es uns ermöglicht, die ganze Hölle durch die Augen des Psychopathen zu erleben. Der Zuschauer ist nicht nur ein Zeuge seines Wahnsinns, sondern direkt ein Mitspieler. Ihr atmet zusammen, ihr mordet zusammen. Das war ein genialer Schachzug der Macher. Elijah Wood erreicht vielleicht nicht Spinellis manische schauspielerische Leistung, aber das wird durch die Klangfarben seiner Stimme oder einfach nur durch seinen Atem mehr als ausgeglichen. Eine Szene in der U-Bahn hat mich ein wenig enttäuscht, sie bleibt im Original unerreicht. Aber der finale Absturz in die Abgründe absoluten Wahnsinns ist fehlerfrei. Schwere Depression, aber qualitativ hochwertig! P.S. Die große Leinwand steht ihm ungemein gut, besonders wenn man alleine im Saal ist :) ()

3DD!3 

alle Kritiken

Englisch Unpleasant. After leaving the theater I had a weird feeling of changed perspective. The screen offers the viewpoint in the first person on a limited scale, then enlarging it disproportionately. When I returned to two-eye vision I seem to have experienced a sort of inner shrinkage. Like if I had crawled out of a sick brain back into my (less sick) brain while not losing the ability to discern reality. It was a relief, despite the headache that set in. Khalfoun exploits the concept to the full. The dime-a-dozen, slasher plot receives the stamp of reality and ideas abound. The stay in the disintegrating mind of a serial killer isn’t very pleasant, but even some really romantic moments occur too. Anna is the only one to keep the movie from toppling over the brink of normality, the other characters are unpleasant or behave stupidly. Elijah Wood acts with his voice, just occasionally we see him in the mirror or in a special sequence when his “soul leaves his body". The music by a certain Rob affords Maniac anger and volatility, creating much of the chilling atmosphere that seeps from the screen. We haven’t seen anything like this for a long time. ()

D.Moore 

alle Kritiken

Englisch A particularly nasty film that relies too much on all that unscrupulous violence for my taste. I can't deny it a truly evocative atmosphere that gave me a headache, and good music, but otherwise I wasn't too impressed with this modern Norman Bates. The similarity to Drive is purely coincidental. ()

Othello 

alle Kritiken

Englisch Scalp My Bitch Up! In the usual cinematic morass, someone finally understood that Horror is Other People and set about explaining what a serial killer's Monday actually looks like from his perspective. And it's a cheerless view. Khalfoun rightly scalped the usual audience expectations, cast hands in the lead role, and Aja's contacts with anti-class make-up studios ensured that most of the world's cinemas would be closed to the film. Yet it is in an empty theatre (thanks to H.C.E. for the big screen distribution!) that this ride through the darkness of an anonymous big city hiding a terrifying predator, aided by Rob's hypnotic synths, stands out as it should. What you don't get is fear, jump-scares, and a nice evening with popcorn and a girlfriend. What you do get is gore and, most importantly, an individual's mournful journey through dimly lit alleys where there is no advice or help. ()

Remedy 

alle Kritiken

Englisch The hypnotic style with seemingly ill-fitting soundtrack pays homage to the master Refn and I must say that I don’t find much fault with director Franck Khalfoun. Maniac is a great portrait of a slightly brooding Frodo, who instead of his ring usually draws a rather handsome knife on the ladies and concentrates mainly on satisfying those highly specific desires of his that most of us find unacceptable. On the other hand, there’s no accounting for taste, and if practically the whole film is shot through the eyes of the main character (here again one is reminded of Enter the Void, which Gaspar enhanced with suggestive hints of the blinking and beating of heart), it increases the intensity of the final experience and one can empathize a bit better with the feelings of the mentally ill Frodo. A truly aesthetically decadent experience. ()