Harry Potter und die Heiligtümer des Todes (Teil 1)

  • Deutschland Harry Potter und die Heiligtümer des Todes – Teil 1 (mehr)
Trailer 3
Abenteuer / Drama / Familie / Fantasy
Großbritannien / USA, 2010, 140 min

Regie:

David Yates

Vorlage:

J. K. Rowling (Buch)

Drehbuch:

Steve Kloves

Kamera:

Eduardo Serra

Besetzung:

Daniel Radcliffe, Emma Watson, Rupert Grint, Ralph Fiennes, Helena Bonham Carter, Alan Rickman, Carolyn Pickles, Jason Isaacs, Bill Nighy, Bonnie Wright (mehr)
(weitere Professionen)

Inhalte(1)

Nach Dumbledores Tod übernehmen Harry, Ron und Hermine die gefährliche Aufgabe, die Horkruxe aufzuspüren und zu zerstören, denn sie sind der Schlüssel zu Voldemorts Unsterblichkeit. Die drei Freunde sind ohne den Rat ihrer Professoren mehr denn je aufeinander angewiesen. Die Welt der Zauberer ist inzwischen für alle Gegner des Dunklen Lords äußerst gefährlich geworden. Der lange befürchtete Krieg hat begonnen, und Voldemorts Todesser reißen die Macht im Zaubereiministerium und sogar in Hogwarts an sich - wer sich widersetzt, wird eingeschüchtert und weggesperrt. Vor allem haben sie es auf Voldemorts Erzfeind Harry Potter abgesehen: Der Auserwählte wird zum Gejagten. Voldemorts Gefolgsleute haben den Befehl, Harry bei dem Dunklen Lord abzuliefern - und zwar lebendig. Harrys letzte Hoffnung: Er muss die Horkruxe finden und zerstören, bevor Voldemort ihn entdeckt. Während er nach Anhaltspunkten forscht, stößt er auf eine uralte und fast vergessene Geschichte - die Legende von den Heiligtümern des Todes. Falls die Legende wahr sein sollte, könnte sie Voldemort zu jener unüberwindlichen Macht verhelfen, die er anstrebt. (RTL)

(mehr)

Kritiken (14)

POMO 

alle Kritiken

Deutsch Ich habe die ersten vier Harry-Potter-Filme gesehen, auf die nächsten hatte ich als Nicht-Fan keine Lust mehr. die Heiligtümer des Todes (Teil 1) habe ich mir nur wegen den attraktiven "Dark-Knight-Style"-Billboards angeschaut. Und ich habe mich zu Tode gelangweilt. Der Anfang der Serie stellte die Figuren vor, er zeigte ein schönes Filmmilieu und Cuaróns dritter Teil war ein einzigartiges, wundervoll düsteres Filmabenteuer mit vielen Regie-Tricks. Die Filme hatten eine eigene Geschichte, sie haben die Zuschauer*innen immer weitergebracht. Im Vergleich zu ihnen sind die Heiligtümer des Todes (Teil 1) nur ein verlängerter onanistischer Brei, eine sklavisch verfilmte Vorlage ohne Kreativität. Die Hochwertigkeit der Vorlage kann ich nicht beurteilen, aber wenn sie ähnlich wie der Film ist, na dann Amen. ()

J*A*S*M 

alle Kritiken

Englisch The worst Potter after The Goblet of Fire. What did actually happen during those two hours? Absolutely nothing. Thumbs up for the short animated sequence, the rest I would edit it into the second part as a 15 minute introduction and I would burn what’s left. Boring. ()

Marigold 

alle Kritiken

Deutsch Ich weiß nicht, ob dies eine Fantasy-Verneigung für den Satanstango sein soll, aber Tatsache ist, dass, sofern alle Aufnahmen, in welchen die Charaktere ziellos umherstolpern oder seelenlos in die Leere starren, herausgeschnitten werden würden, blieben vom Film noch etwa 30 Minuten Film übrig, die jedoch dann obendrauf noch ziemliche Probleme hätten, zu bekräftigen, dass sie sinnvoll sind. Die gesamte Harry Potter Serie ist seit geraumer Zeit zu einem unerträglich in die Länge gezogenen und einfallslosen Schauspiel auf der Silberleinwand geworden, bei der unsinnig viele Abzweigungen allerorts herausschauen und der üble Geruch einer Seifenoper entsteht. Außerdem wirkt dies selbst unter dem Gesichtspunkt des Darlegens der Figuren erbärmlich und erschöpft, entbehrt jeglichen Funkens und alles, was die Aufmerksamkeit einer Person, die sich das Ganze nicht als viel zu teure Illustration eines Buches ansieht, erhalten würde. Ausgesprochen nutzlos, langweilig und ich wage es zu sagen, eine regelrecht blöde Halb-Folge. ()

DaViD´82 

alle Kritiken

Englisch The seventh book is unnecessarily, although readably, drawn-out in the first half; and the second half has a fateful finale as we like them best. It’s movie adaptation has only got half way so far (somewhere around page four hundred of about six hundred), but it’s already better than the book at least in that Yates succeeded in approaching it in a way that doesn’t come across like unnecessarily watered down porridge. And if so, certainly less than the book is. Thanks to the convincing (!) emotions, the finally acting well central trio, the great atmosphere and Desplat, it works wonderfully. It’s true that there are a few scenes that stand out in quality above the others, but even so, the movie works primarily and mainly as a whole. But still, it is evident that where the creators dared to let their fantasy loose and not to stick word for word to the book, the movie is clearly at its best. Now all I can wish for is for Yates to manage to deal with the special effects-full, epic second part, while not forgetting those emotions and characters. If he manages that, we’ll have something to look forward to. But if he doesn’t, we will really have something to “look forward to". ()

novoten 

alle Kritiken

Englisch The world of magic has entered truly the darkest times, but despite what random critical outbursts might suggest, it has absolutely nothing to do with the quality of the film adaptation. Yates and Kloves had a challenging task of transforming the "slower and more talkative" part of the Relics into a separate explosive blockbuster. The director stood out with incredible bravura, and whether the Trio is leaving home, the Tale of the Three Brothers is being told, or the horcrux is being destroyed, the magical atmosphere literally shines from the screen. However, Kloves' screenplay occasionally takes shortcuts, and if I didn't have the source material loaded backwards and forwards, I would be quite lost. But even though Bill and Fleur become members of the Order from minute to minute, when they were omitted in the Prince, and Minister Scrimgeour steps onto the scene only to quickly descend from it, the criticisms are hard to find in the consequences. The overall impression for me screams that from four hundred pages full of expectations of great things and the fulfillment of smaller ongoing goals, an epic fantasy full of intoxicating moments and such sincere private drama has been created that it takes one's breath away. The Phoenix and the Prince have gained a successful companion, and if David Yates was the king after the previous installment, he has slowly run out of room to climb. ()

Pethushka 

alle Kritiken

Englisch I feel like this doesn't have much to do with good old Harry Potter anymore. It's all a bit too dark and the Hogwarts atmosphere is sorely lacking. I still respect Harry as a fan though. I'm just of the opinion that a "new" viewer won't be impressed by this installment (at least the first part). At times I feel like I'm watching a Canadian thriller. I give it 4 stars, but on a completely different scale than the previous installments. But I'm looking forward to Part 2 anyway. ()

Zíza 

alle Kritiken

Englisch The weakest Harry Potter instalment split into two parts? Oh dear, we're raking in the dough, we're raking in the dough. And unfortunately it phoned it in – the first part is boring. A fairy tale with thriller elements and coincidentally uncovered graves. It's sad, but as a fan, I'm disappointed. The music, the actors, the effects – nothing new, lackluster and drawn out. A brick on you. The second part might finally make you cry; so far it's been nothing but smirking. I had fun making fun of it. Otherwise, I was yawning. Sorry, Harry, you were acting like Frodo, and I won't forgive you for that. A weaker 3 stars. ()

gudaulin 

alle Kritiken

Englisch I am not going to complain about this movie, but I have to point out that I am so exhausted from the whole series that I would gladly accept Voldemort's victory. I have previously mentioned that, from my point of view, the movie series should have had only four parts, as this fully demonstrates a lot of filler from the books. Additionally, since the producers decided to divide the last book into two movie parts for higher profits, this flaw is even more evident in this case. Logically, the film does not escalate as it should and thus lags from a dramatic perspective. On the other hand, it once again scores points with the big budget and the care of the film studio, so Harry Potter fans will not be disappointed. Overall impression: 50%. ()

3DD!3 

alle Kritiken

Englisch Now I’ve reached the age where I have read all of the Potter books, but it’s so long ago now, that I can’t remember anything more than the main plot and how they ended. Yates understands (but the studio doesn’t yet) that most of the fans have aged considerably (personally I first got to know Harry and his friends in the ninth grade and a whole lot of water has flown under the bridge since then) and, starting with part five, has begun slowly but surely to shift from slightly rugged fairytale into a dark fantasy which suits us, over-aged kids, better now. Part seven also has the advantage that it radically differs from its younger brothers in its most fundamental aspect. We are no longer shut in at Hogwarts, but we are beginning to move around, far and wide around the entire, well... British Isles. The visuals in the first half of Deathly Hollows are entrancing (the sea) and yes, I also mean the ingeniously handled insert about the three brothers. Desplat’s music is probably the best possible substitute for Williams’ awesome soundtracks. The cast give their very best performances (after all these years, they have their characters nailed) and because the story has been divided into two, they have a lot of room to strut their stuff. They are clearly saving Snape for the finale and Voldemort is at last truly demonic. It was interesting that although it was a little slow-moving, I wasn’t bored for a minute. In fact this made me want to see the last half and maybe read the books again. Sometime. So, our last meeting is in six month’s time, Mr. Potter. ()

Kaka 

alle Kritiken

Englisch Watching teenagers run around in the woods for 140 minutes is borderline torture. David Yates rips off Nolan's Batman themes at every turn, but doesn't understand that that alone doesn’t make a good movie. Because when the actors don't have anything to work with, and there is not a single memorable scene that will make it worthwhile, the result is more than trivial. An unfinished, poorly made film with no drama, where they drown in lavish camera panoramas and robust music, forgetting everything else that made the Harry Potter franchise a success. ()

D.Moore 

alle Kritiken

Deutsch Die erste Hälfte des großen Potter-Finales ist unerwartet still und voller Dialoge. Das schadet ihr aber nicht, weil die Schauspielleistungen von allen Darsteller*innen ausgezeichnet sind. Der Zeltteil, bei dem den Zuschauer*innen bewusst wird, wie sehr sich nicht nur die Figuren, sondern auch ihre Darsteller*innen seit dem Jahr 2001 entwickelt haben, ist wahrscheinlich der beste von allen. Die Spannung ist während der 140 Minuten fast greifbar, die düstere Stimmung ebenso. Der Drehbuchautor sowie der Regisseur wissen aber, wann sie sich etwas zur Entspannung erlauben können. Das Publikum langweilt sich nicht. Der Anfang mit Action ist super gelungen, das Ende mit Bellatrix und Dobby ist einer der beeindruckendsten Momente der ganzen Serie. Die Musik hat Alexandre Desplat komponiert, was eine Garantie für Erfolg war. ()

Filmmaniak 

alle Kritiken

Deutsch Am besten gespielte Episode von allen, was jedoch nicht ändert, dass das Drehbuch nicht viel wert ist und dass die Handlung viel langsamer und langwieriger ist als im Buch. Im Vergleich zu den wunderschönen Szenen (Einführung, Geschichte der drei Brüder, das Ministerium, die Zerstörung des Horkruxes...) gibt es hier wirklich viele Aufnahmen, die stören und wie aus einem anderen Film aussehen (Tanz im Zelt und überhaupt alles, bei dem die Hälfte des Saales vor Lachen explodiert). Deswegen ist es auch nicht gelungen, die schwüle Atmosphäre ständiger Spannung, Angst und Bedrängnis, die die Helden auf Schritt und Tritt verfolgen sollte, auf die Leinwand zu übertragen. Der erste Teil der Relikte kann nicht eigenständig funktionieren und ruft beim Zuschauer nur das Gefühl der Ruhe vor dem Sturm hervor, was zumindest in mir die Hoffnung weckt, dass der zweite Teil wirklich vollgepackt, aufgeputscht und atemberaubend sein wird. ()

kaylin 

alle Kritiken

Englisch "After 'Prisoner of Azkaban,' it is probably my favorite installment, which, in my opinion, was killed by the second one, where a lot happens, but I'm not sure if it benefits the story. However, that is mainly because I have a general problem with the seventh book. Everything is just wrapped up as expected. But this first movie has the tension of how everything unravels and how it all ends." ()

Remedy 

alle Kritiken

Englisch The first half of the "seventh" probably pissed me off the least of all the instalments I've seen so far, because it sticks to its source material really faithfully (I understand that some trimming of the plot is necessary so that a viewer unfamiliar with the book doesn't get bored – but in this case it didn't much bother even me, a multiple reader of all volumes). Moreover – as we have become accustomed to, the script itself is nothing particularly great, the main assets are traditionally the directing, music, and the increasingly mature, believable, and extremely likable actors (the central trio from Twilight is really ridiculous compared to the Harry Potter trio.:)) A couple of very strong moments, which to my delight were filmed almost exactly as I had already imagined them in the source material, enhanced the perfect experience and increased my anticipation for the second part. 4.5 stars – seen in the IMAX cinema at Flora – 18 Nov 2010, 7:00 p.m. ()