Inhalte(1)

Jacek liebt Heavy Metal, die Spritztouren mit seinem Auto und seinen Hund. Er genießt das Dasein als cooler Außenseiter in einem ansonsten eher spießigen Umfeld. In der Nähe seines Heimatortes an der polnisch-deutschen Grenze soll die größte Jesusstatue der Welt entstehen, und auch Jacek arbeitet auf der Großbaustelle. Doch ein schwerer Arbeitsunfall lässt ihn entstellt zurück. Unter reger Anteilnahme der polnischen Öffentlichkeit wird daraufhin die erste Gesichtstransplantation im Land vollzogen. Jacek wird als Nationalheld und Märtyrer gefeiert, die Jesusstatue wird höher und höher, aber er selbst erkennt sich nicht mehr im Spiegel wieder. Während sein Konterfei zur Maske wird, zeigen die Menschen um ihn herum ihr wahres Gesicht... (GRANDFILM)

(mehr)

Kritiken (5)

Malarkey 

alle Kritiken

Englisch I have to admit that I’d been looking forward to this movie. Polish cinematography rules Europe and from this story I could feel the cynical and dark humor which is somehow kind as well and which is absurd but at the same time draws on life. That’s something that I know quite well from old Czech comedies, but I no longer see that in movies these days. And that’s exactly the atmosphere that I could feel from this film. It’s a pity that the whole absurd feeling was handled more seriously rather than with humor. There is humor, but it’s so dry that the viewer cannot see it immediately. Mug is definitely a very interesting film and it’s worth watching for sure. ()

Marigold 

alle Kritiken

Deutsch Wir sind alle ein bisschen Assis und auch im Eimer, so scheint es durchs alte Land zu hallen, wo unter der größten Christusstatue der Welt ein Panoptikum heuchlerischer, fremdenfeindlicher und verängstigter Kreaturen unter dahertaumelt, wobei hier der charakteristische Haarschnitt, das Auto sowie die Metalkleidung von Jack emporsticht. Malgorzata Szumowska bekennt sich zu einer originellen und giftigen Mischung an romantischer Fabel über die innere Schönheit sowie einer realistischen Aussage über den Zustand der heutigen osteuropäischen Gesellschaft, die so sehr alles Neue scheut und nicht existierende Traditionen so beharrlich hervorruft, bis sie vollends ihr Gesicht verliert. Dies ist ein Film, welcher der tschechischen Kinematografie fehlt. Unvollkommen, jedoch relevant und von der Kette entrissen. Genauso unscharf wie die Identität seiner Charaktere. ()

JFL 

alle Kritiken

Englisch In the context of Poland and the local tendencies to rewrite history and the effort to codify a singular correct view of the putative Polish idyll, Mug is certainly an ambitious, courageous and necessary project. On the other hand, let’s admit that, apart from stylistic finesse, it does not exactly bring forth anything innovatively iconoclastic or subversive. Despite a number of stimulating elements, Mug does not contain anything that would cut to the core of society; rather, it is a more sombre Sun, Hay and Strawberries interspersed with metal. Could it be that its enthusiastic reception by critics is due to the fact that, in today’s festival mainstream, people are rather accustomed to seeing emancipatory stories in which the protagonists flourish despite their surroundings, instead of films that depict ordinary people as hicks and bumpkins? ()

Necrotongue 

alle Kritiken

Englisch The soundtrack to the film was great. Otherwise, the film was slightly different from what I was expecting. I was hoping for some good laughs, but the Poles took things more seriously, and I got to enjoy the negative side of human thinking instead. I wasn't too keen on the blurred edges. Considering the quality of my eyesight, I couldn't be sure if it was artistic intent, or my cataract was getting worse, which was a bit annoying. Anyway, I could relate to the theme of the film in a way, and I quite enjoyed it. ()

angel74 

alle Kritiken

Englisch The brilliantly portrayed oppressive atmosphere of the redneck countryside features many interesting characters indulging in hypocrisy and xenophobia. It is this rather cracking combination that gives fodder to the tragicomic story of a young man trying to find his lost identity. This happens after a serious work injury caused him to undergo a face transplant. Among the film's strongest moments, in my opinion, are the scenes in which the mother confronts her disfigured son, either directly or through the exorcist. The rawness of the film is strongly underlined by the soundtrack, which is dominated by the driving songs of Metallica. (80%) ()