Good Night, and Good Luck

  • USA Good Night, and Good Luck. (mehr)
Trailer 2

Inhalte(1)

USA, 1953. Senator Joseph McCarthy inszeniert eine landesweite Hexenjagd gegen vermeintliche Kommunisten, klagt Unschuldige in Schauprozessen an und zerstrt ganze Existenzen. Auch im Newsroom von CBS ist die Angst angekommen. Doch Fernseh-moderator Edward R. Murrow lsst sich nicht einschchtern. Unter dem Motto "Fakten statt Mutmaungen" berichtet er in seiner Sendung "See it Now" ber einen Piloten, der ohne triftigen Grund aus der Luftwaffe ausgeschlossen wurde. Damit bringt er nicht nur die Armee, sondern auch Werbekunden und Chefetage gegen sich auf. Trotzdem bleiben er und seine Mitstreiter, angefhrt von dem Produzenten Fred Friendly und dem Reporter Joe Wershba, standhaft. In der nchsten Sendung nehmen sie McCarthy selbst ins Visier. Der holt schnell zum Gegenschlag aus... (StudioCanal Deutschland)

(mehr)

Kritiken (6)

Lima 

alle Kritiken

Englisch The enjoyment of this film is directly proportional to the viewer's interest (or lack thereof) in the real story of a group of CBS reporters who in the early 1950s systematically stepped on the balls of Wisconsin Senator Joseph McCarthy, whose campaign against the "Red Plague" infamously went down in history for its disregard of human dignity and human rights guaranteed by the Constitution (Charles Chaplin could tell you about it). The inability to adequately defend oneself against false accusations of collaboration with the Communists and the resulting professional problems, such as loss of employment or even, in extreme cases, imprisonment, were all pointed out by CBS, headed by journalistic legend Edward Murrow. A viewer unfamiliar with the name McCarthy is unlikely to be hooked, not only because of the first twenty minutes, full of overlapping dialogue and a barrage of names, but also because Clooney does not show the problem of McCarthyism in its entirety (only a brief illuminating text outlines the historical context), but plunges the viewer straight into the television studio amongst Murrow and his associates as they prepare for a much-watched evening show at the time, in which they point out false accusations against American citizens (there are two cases in particular in the film). The highlight is Murrow's televised duel with McCarthy himself, whose demagogic speech about Murrow is one of the most powerful experiences of the film. The film’s main asset is its authenticity, thanks to the black-and-white cinematography, the period music and the detailed production design, the atmosphere of the 1950s is palpable, and the inserts of period footage don’t feel like a punch in the eye. And perhaps some of you, with the flood of shallowness currently pouring out of commercial TV stations, will smile bitterly at Murrow's final confession of his desire for "explanatory, educational and inspiring television". Unfortunately Ed, that’s a fight you didn’t win… ()

Marigold 

alle Kritiken

Deutsch Good Night, and Good Luck zeigte mir George Clooney in einem Licht, in dem ich ihn nicht kannte. Dem Regiestar ist es gelungen, mit dem äußerst ernsten, trockenen und überpersönlichen Stoff sehr souverän umzugehen - die gewählte Form steht zwar völlig dem hohen Publikumszuspruch entgegen, wird aber dennoch mit unglaublicher Bravour gehandhabt. Der trockene, dokumentarisch anmutende Fluss der Szenen aus dem Studio CBS, in dem der Kampf gegen Senator McCarthys stumpfen amerikanischen Patriotismus tobt, könnte den Zuschauer einlullen, aber Clooneys clevere minimalistische Mittel erzeugen auf brillante Weise Schwung, Dringlichkeit und innere Spannung. Natürliches Schauspiel, Verflechtung des Films mit historischem Material, rhythmische Jazz-Zwischenspiele, die auch das Geschehen auf der Leinwand kommentieren. Die perfekte Atmosphäre der Unmittelbarkeit ist beispielhaft und vergleichbar mit den legendären Die zwölf Geschworenen. Der eindeutige Magnet des Films ist der fesselnde und charismatische David Strathairn als CBS-Nachrichtensprecher Edward R. Murrow. Sein sparsames, aber beeindruckend ausdrucksstarkes Spiel und seine perfekte Intonation vermitteln die Botschaft des Films mit unglaublicher Direktheit und Eindringlichkeit. Obwohl das Thema von Clooneys Film 50 Jahre alt ist, hat es nichts von seiner Aktualität verloren. Die Frage nach der Funktion des Fernsehens, die Frage nach der Rolle des Einzelnen im Kampf für die Freiheit, die Frage nach der Moral, die mehr sein muss als stumpfer Patriotismus. All dies liefert Clooney nicht als provokantes Fragezeichen, sondern als präzises und fesselndes Ausrufezeichen, das die "Neo-McCarthyisten" zu Recht irritiert. Ich ziehe nur einen Punkt ab für die gelegentliche Unausgewogenheit (ich mochte die Paargleichung Shirley-Jesse wirklich nicht) und dafür, dass die Idee notwendigerweise die Emotion übertrumpfen musste. Dennoch verneige ich mich vor der Art und Weise, wie Clooney diese unglaubliche filmische Aufgabe bewältigt hat. ()

DaViD´82 

alle Kritiken

Englisch George Clooney requires an initial investment from the viewer in the form of some degree of knowledge regarding the Un-American Activities Committee. It is, however, a profitable investment that will pay off with interest in the form of an extremely engaging and high-quality film. ()

gudaulin 

alle Kritiken

Englisch In many respects, an exceptional film that can be considered a political timeless manifesto of liberal and democratic values, freedom of speech, and association. This intimate drama deliberately devoid of any potentially disruptive entertaining elements subordinates everything to the impression of period authenticity and the content of the message. The director attempts to create a timeless allegory of the eternal conflict between abstract democratic ideals and the down-to-earth exercise of political influence exposed to the temptation to abuse concentrated power, through the conflict between a courageous journalist and a populist politician of one era. The film is in black and white, it is measured and has civil acting without star mannerisms, and attempts to capture the atmosphere in a documentary way. The film is dialogue-based and requires an attentive viewer. Overall impression: 95%. ()

D.Moore 

alle Kritiken

Deutsch Je mehr die Zuschauer*innen über den McCarthyismus wissen, desto besser. Ich würde aber sagen, dass Good Night, and Good Luck auch denjenigen gefallen kann, die über dieses Thema nichts wissen. Der Film hat eine sehr gute Stimmung (die Schwarzweißkamera und die tolle Musik machen Wunder), ein "geschwätziges" Drehbuch (das aber – wenn man die richtige Laune dafür hat – überhaupt nicht langweilig ist), sensationelle und ausgeglichene Schauspielleistungen… Viereinhalb Sterne runde ich wegen der allgegenwärtigen Glaubhaftigkeit auf. Clooney ist auch hinter der Kamera toll. ()

lamps 

alle Kritiken

Englisch Confidently elevated filmmaking that establishes smoothly developed themes in a relentless rhythm and introduces characters that generate sympathy without deviating from the constant development of an informative working plane. It's not exactly the Mecca of my interests and the ending doesn't leave a very impressive educational punch, but from a purely formal point of view, there's nothing to complain about (especially the play with space and the transfer of focus gives the scenes an exemplary dynamism and freshness). Oh, and David Strathairn is definitely the most underrated actor of the past two decades. ()