Inhalte(1)

A country family moves to the better life of the city. The FATHER works as a butcher in a meatmarket; the MOTHER as a cashier in a department store. Their DAUGHTER goes to basic school, but technical subjects don’t interest her. She’s the worse in the class and has constant problems with her TEACHER. The SON studies at a training institution for food professions since his father wants him to be a butcher as well. The son, however, is physically weak, and what’s more, a vegetarian, an anarchist and heavy into marijuana. He has endless conflicts with his strict SCHOOL SUPERVISOR, his father as well as the police. The behavior is beyond the father, especially when the father starts burning with lust for an attractive young female butcher. The mother tries everything - visiting a cosmetic salon, a psychotherapist, a church confessional – but the husband completely loses
interest in her and moves into the young butcheress’ rooming house. The whole world collapses for the mother and she seeks revenge against the young butcheress. And if that‘s not enough, tangling all this up further is an Skritek with a magic stick that turns every serious situation into absurdity and humor. (Verleiher-Text)

(mehr)

Kritiken (2)

Marigold 

alle Kritiken

Deutsch Nach mehr als fünfzehn Jahren kehrt Vorel zu dem Genre zurück, mit dem er das Manifest der Pražská pětka zierte - zur Groteske. Aber während die Kurzegeschichte Cesta na Karlštejn aufgrund seiner sparsamen Laufzeit und seines zügigen anekdotischen Aufbaus wirklich nur ein Appetitshappen war, hat Skřítek größere Ambitionen und mehr Fallstricke. Eigentlich gleicht er einer Aneinanderreihung von Anekdoten, die mal besser, mal schlechter zusammengeschnitten wurden (manchmal tut der Schnitt "weh"). Ich finde die Unebenheiten der Skizzen und auch die Musik von MIG 21, die sehr "zahm" ist, am kontroversesten. Sieht man von der Botschaft ab, die den wilden Träumen eines frisch pubertierenden Anarchisten in der Einlaufphase nahe kommt, bleibt ein Film mit einer angenehmen Stimmung, einer leichten Grundpoetik und einigen wirklich guten Schauplätzen, die durch die Farbgebung noch verstärkt werden. Aber ich bin halbwegs zufrieden, denn im Vergleich mit dem reifen und eigentümlichen Out of the City ist Skřítek schlicht und einfach eine heitere Geschichte für Jung und Alt, über die es sich nicht zu sehr nachzudenken lohnt und die keine tiefen Furchen im geistigen Feld hinterlässt... ()

NinadeL 

alle Kritiken

Englisch On the one hand, I understand that the whole concept of Elf makes sense to Vorel. There are his other projects around the theme as well as the ubiquitous motif of the elf, his various incarnations, comments, references to him... But if Elf is also the culmination of all this, I'm not entirely happy that this is where Tomáš Vorel Jr. finally took over the role of court actor - even though it's a comedy of the masses for the masses. With the transfer of the main ideas of his work to his son, Vorel Sr. becomes a spokesman for the younger generation and abandons his own generation in favor of the young to live through their through problems. It's also a major surprise that they also live their lives without having to face totalitarianism or revolution. The problem of the new age is that it’s routine and grey. And when we realize this, do we want to fight this together along with Elf? Vorel cast Marika Procházková and Ivana Chýlková among the new distinct faces. ()