Inhalte(1)

Die Berliner Mauer steht 1964 seit drei Jahren. Das illegale Geschäft der organisierten Fluchthilfe blüht. Kleinganove Bruno aus Ost-Berlin soll im Auftrag der DDR einen der Köpfe der Organisation, einen Mann namens Fanzelau, vom Westen der Stadt aus entführen. Er nimmt jedoch Kontakt mit zuständigen westlichen Behörden auf und wird so zum Doppelagent, der zwischen die Fronten der Länder gerät. (filmjuwelen/fernsehjuwelen)

(mehr)

Kritiken (2)

Goldbeater 

alle Kritiken

Deutsch Roland Klick hat ein interessantes Thema gewählt, leider hinkt es jedoch bei der Erzählung der Geschichte. Es ist relativ schwierig zu verstehen, was im Film gerade passiert, wer welcher Charakter ist, was jeder plant und vor allem auch eine ziemlich entscheidende Sache - ob eine bestimmte Szene gerade in Ost- oder West-Berlin stattfindet (das wird den meisten Menschen erst im Nachhinein klar). Das alles erschwert es den Zuschauern, der Handlung zu folgen, und kann sie in gewisser Weise sogar verärgern. Klick hatte viel mehr Erfolg mit seinen eigenen Werken (Mit dem Bübchen, Supermarkt...) - er hätte sich nicht auf die Adaption von Simmel einlassen sollen. ()

JFL 

alle Kritiken

Englisch The year is 1964. The Berlin Wall has been standing for three years and one of its direct consequences is a thriving organised trade involving the illegal transport of people across the border. The old-school thief Bruno is ordered by the East German Stasi to infiltrate West Berlin and kidnap the head of the smuggling organisation. However, Bruno decides to play a double game, thanks to which he finds himself between the grindstones of the secret services on both sides of the Iron Curtain. Dear Fatherland Be at Peace is the first and, as it happened, last entry in Roland Klick’s filmography that was made as a commercial genre commission and was supposed to be the beginning of Klick’s collaboration with producer Bernd Eichinger, who wanted to make ambitious commercial projects that would restore German cinema to its former glory and the international renown that it had enjoyed in the 1920s. Eichinger eventually succeeded, producing films such as The NeverEnding Story (1984), The Name of the Rose (1986) and Downfall (2004). For many, the combination of the visionary Eichinger and the idiosyncratic Klick promised to give rise to a spectacular future for the film industry, and their first project fulfilled these great expectations. Klick’s adaptation of Johannes Mario Simmel’s trashy Cold War novel towers over other adaptations of Simmel’s popular works, many of which were made by genre journeyman Alfred Vohrer. In collaboration with cinematographer Jost Vacano, Klick transformed a dime-a-dozen narrative into a dynamic thriller that highlighted the moral ambivalence of divided Berlin. Unfortunately, the promising collaboration between Eichinger and Klick collapsed due to creative and personal disagreements over the form of their planned second project, which was supposed be Klick’s adaptation of Zoo Station: The Story of Christiane F., the famous autobiographical novel about Berlin’s underage, heroin-addicted prostitutes and rent boys, which Uli Udel eventually made for Eichinger. [written for the 2018 Summer Film School] ()

Werbung

Galerie (7)