Gallipoli

Trailer

Inhalte(1)

Zwei gänzlich unterschiedliche australische Hundert-Meter-Läufer werden erst Konkurrenten und dann Freunde. Während der eine sich 1915 von der Kriegsbegeisterung anstecken lässt, landet der andere trotz Widerwillen bei der Infanterie. Gemeinsam ziehen sie in eine der blutigsten Schlachten des Ersten Weltkriegs. Archy Hamilton lebt im australischen Outback und wird von seinem Onkel für die kommende Olympiade trainiert. Doch seine Erfolge als Sprinter genügen ihm nicht. Er glaubt, sich dem Militär anschließen und in den Krieg ziehen zu müssen, der im fernen Europa begonnen hat und einmal als der Erste Weltkrieg in die Geschichte eingehen wird. Der Athlet und Herumtreiber Frank Dunne ist aus anderem Holz geschnitzt. Er teilt nicht die Ideale seines Konkurrenten auf der 100-Meter-Bahn, sondern ahnt, dass die Australier in diesem Krieg wenig zu gewinnen haben. Doch weil er ständig pleite ist und hofft, als Offizier zu Ruhm und Geld zu kommen, lässt auch er sich rekrutieren. Nach einer ebenso absurden wie kurzweiligen Ausbildung in Ägypten werden die australischen Regimenter zu ihrem ersten Einsatz gegen die Türken auf die Dardanellen geschickt. Sie kämpfen in einem Grabenkrieg zwischen Strand und baumlosen Hügeln – der mörderischen Schlacht von Gallipoli. (arte)

(mehr)

Kritiken (8)

Lima 

alle Kritiken

Englisch The fate of two friends and athletes during World War I. A film with an anti-war, humanist message and a haunting, tragic ending that will always remain in my memory. Mel Gibson fans will enjoy this one too, this film opened his path to worldwide fame, as well as Peter Weir's. ()

Isherwood 

alle Kritiken

Englisch The answer to the question of whether Gallipoli is a bad war film is not all that clear-cut. Peter Weir is one of those filmmakers who have a brilliant command of both form and content, and that's why I was unpleasantly surprised by Gallipoli. Indecision is the main stumbling block of the entire film. For an hour and a half, Weir indecisively narrates about the theme "war is foolish," juxtaposing an idealist with a realist and letting it all unfold slowly in the very blatantly cheap setting of the endless Australian desert. In the last half hour, as if the budget had miraculously increased in size, he heads to Turkey and tries to achieve pure war action. However, unfortunately, it is not very war-like, and it's not so much about giving off a cheap impression, but rather that this material does not suit Weir at all, and he handles it quite indecisively and awkwardly. And yet there is a strong directorial involvement throughout. The "idea" of conveying the horrors and cruelty of war is what he wanted to express, but the presentation's form fluctuates, and not even the excellent performance by Mel Gibson in the lead role can change that. ()

Marigold 

alle Kritiken

Deutsch Ein auf scheinbar langweiligen und in die Länge gezogenen Fundamenten aufgebautes Kriegsdrama, aber Weir behauptet sich als brillanter Architekt, welcher die etwas öde erste Hälfte im Kriegsabschnitt vollends ausnutzt, und insbesondere im völlig erdrückenden Schlussteil, welcher das sorgfältig geplante Existenzmotiv neben dem Tod perfektioniert, mitsamt des entrinnen vor ihr. Es beginnt irgendwo unter den Pyramiden und geht bis an die türkische Küste weiter, wo der Film trotz der Kriegsschauplätze seine jungenhafte Sorglosigkeit bewahrt. Der Eindruck, dass Helden einfach neben den historischen Turbulenzen koexistieren werden, wird allerdings ständig von etwas Schicksalhaftem angenagt, das sich in den Film hineinschleicht. Die Vorahnung einer Tragödie, eines unvermeidlichen Moments, in dem die kleinen Welten mit der großen kollidieren und der durch das Massiv der ägyptischen Pyramiden monumentalisierte Tod vom Piedestal herabsteigt, wird immer stärker und verwandelt sich schließlich in eine schrecklichen Gewissheit. Darin gibt´s kein sentimentales Kalkül, sondern ein immenses Gewicht und eine deprimierende Hilflosigkeit. Das Ganze zeugt von enorm brillanter, geduldiger und gut getimter Regie. Mich hat jedoch das vollkommen beunruhigende Synthesizer-Summen unglaublich irritiert... hier meldet sich die Aktualität zu Wort, ansonsten ist Gallipoli ein zeitloses Juwel. ()

gudaulin 

alle Kritiken

Englisch When watching Gallipoli, I recalled the Czech film Tobruk and realized the difference between someone who tries and wants to do something, and someone who knows how and has the resources. Gallipoli is an epic film about a not-so-well-known episode of World War I when, thanks to Churchill's idea to eliminate Turkey from the war with an unexpected landing near Istanbul and a decisive attack on the main center of the Ottoman Empire, Australian soldiers found themselves in the center of the war turmoil and learned a lesson from trench warfare, as the original plans of Churchill quickly became obsolete due to Atatürk's tenacious defense. The first half of the film introduces us to the main hero and his romanticized youthful ideas about a military career and the emergence of friendship with his sports rival played by Mel Gibson. The film does not rush, but that does not harm the story. Weir knows how to convey the atmosphere and tell the story in a way that imprints it on the viewer's mind. In the second half, tension builds after the first combat experience, leading to an unparalleled massacre in the final scene. Overall impression: 80%. It's not a film I would put in the absolute genre peak, but I can't criticize anything essential about it either. ()

3DD!3 

alle Kritiken

Englisch The massacre in Gallipoli with excellent direction by Peter Weir is a perfect example of how old Britain despised its colonies. A classic story through and through about friendship, just enhanced by the environment where it takes place. Sand everywhere, whether in Australia or Africa, gets under your skin. Young Gibson is excellent, as is his mate Mark Lee. The First World War isn’t the subject of many films, especially not the Australians’ part in it, so just for information it’s a must watch. ()

D.Moore 

alle Kritiken

Englisch Of course, a fully realistic (anti-)war film can never be made, but if you're asking for one that's 90% realistic, I'd say this is the one. And that ending! ()

kaylin 

alle Kritiken

Englisch Excellent Australian film, which primarily demonstrates the power of well-written characters in the screenplay. It is not so much about what is happening, but primarily about getting to know the characters. They become absolutely essential and thanks to them, you can truly experience the moments that are historical in this context. ()

angel74 

alle Kritiken

Englisch Young Mel Gibson gives a pretty decent performance in one of the main roles, but Mark Lee keeps up with him. A strong last twenty minutes, including an uncompromising ending, lifts Gallipoli from the dust of oblivion. The utter futility of sending Australian soldiers into battle to certain death speaks volumes about the senselessness and horror of war. (75%) ()