Inhalte(1)

Three unsuccessful marriages have made of estate-owner Orlický an enemy of women. He pressures his employees, even nephew Ríša who lives with him, into bachelorhood. Later, when he finds out that Ríša has met a young girl, Orlický thinks about a more suitable heir. The estate owner sees in the newspaper a photograph of Ada Bártů, dancer and singer. He thinks that this could be the son of his sister, who at one time married against their parents' wishes. Consequently he sends his secretary, Kropáček, to Prague. He ascertains that this actually does concern the offspring of Orlický's sister and that this offspring even has a business school, but unfortunately it is a girl. Ada only presents herself in men's clothing in the theatre. Ada makes Kropáček take her dressed in men's clothing with him. The uncle believes that she is a boy, but Ada soon has some difficulties with her disguise as she has fallen in love with Ríša. The deception is soon seen through and Ríša returns Ada's feelings. The uncle, who has grown fond of Ada, eventually reconciles with everyone, especially when the young couple promise him that their child will call him grandfather. (Verleiher-Text)

(mehr)

Kritiken (1)

NinadeL 

alle Kritiken

Deutsch Eine klassische Cross-Dressing-Komödie in der Tradition der in den 1930er Jahren so beliebten Cross-Dresser. Während in Deutschland dieses Subgenre durch die berühmte Musikkomödie Viktor und Viktoria definiert wurde, haben wir hierzulande mit Lída Baarová, Hana Vítová und nicht zuletzt mit Věra Ferbasová nachgezogen, an der Grenze zwischen deutschem und tschechischem Kino krönte diesen Stil natürlich auch Anny Ondráková. In der Version mit Adina Mandlová gibt es auch eine Portion des Besten aus der tschechischen Werkstatt von Vladimír Slavínský. Eine großartige Besetzung auch der kleinsten Rollen, witzige Dialoge, Übertreibung, zeitgenössische Trends und eine moderne Sicht auf die Zeit. Mädchen oder Junge? verarbeitet klug auch Phänomene wie den vergänglichen Erfolg der Künstler der Großen Operette, die Popularität des Boxens auch auf dem Lande und die gegensätzliche Auffassung von der Rolle junger Frauen in der Gesellschaft. Dabei bildet die naive Fanča Foltová (die sich auf die Rolle einer Mutter von mindestens vier Kindern vorbereitet) einen starken Kontrast zur modernen Mandlová (mit Liebe zum Theater, aber mit einer praktischen Ausbildung). ()