Eine fantastische Frau

  • Österreich Eine fantastische Frau (mehr)
Trailer 4

Inhalte(1)

Marina und Orlando lieben sich und planen eine gemeinsame Zukunft. Sie arbeitet als Kellnerin und singt leidenschaftlich gern, der 20 Jahre ältere Geliebte hat ihretwegen seine Familie verlassen. Doch als die beiden nach Marinas ausgelassener Geburtstagsfeier in einem Restaurant nach Hause kommen, wird Orlando plötzlich leichenblass, reagiert nicht mehr. Im Krankenhaus können die Ärzte nur noch seinen Tod feststellen. Die Ereignisse überschlagen sich: Marina sieht sich mit den unangenehmen Fragen einer Kommissarin konfrontiert, und Orlandos Familie begegnet ihr mit Wut und Misstrauen. Seine Noch-Ehefrau schließt sie von der Beerdigung aus; die gemeinsame Wohnung, die auf dem Papier Orlando gehört, soll sie möglichst rasch verlassen. Marina ist eine Transgender-Frau, und die Familie des Verstorbenen fühlt sich durch ihre sexuelle Identität bedroht. Mit der gleichen Energie, mit der sie früher dafür gekämpft hat, als Frau zu leben, pocht Marina nun erhobenen Hauptes auf ihr Recht auf Trauer. Und wenn schon nicht ihre Umgebung, so ist doch der Film ganz auf ihrer Seite und zeigt die zunehmend ins Abseits gedrängte Protagonistin als starke, lebenskluge – fantastische – Frau. (Piffl-Medien)

(mehr)

Kritiken (4)

POMO 

alle Kritiken

Deutsch Ein zarter, vielleicht sogar introvertierter Film über den Abschied von einer geliebten Person. In diesem Fall wird es noch schmerzhafter, weil es nicht möglich ist, sich von der Person würdevoll zu verabschieden. Es wird auch fast unmöglich sein, einen ähnlich nahestehenden Menschen zu finden. Bei südamerikanischen künstlerischen Filmen möchte man aus den Zuschauer*innen nicht die Emotionen herauspressen. Man legt mehr Wert darauf, dass das Werk akademisch dezent bleibt. Der sinfonische Soundtrack erklingt z. B. nur spärlich, minimalistisch, ohne melodische Motive. ()

Matty 

alle Kritiken

Englisch A Fantastic Woman begins where most melodramas end – with the death of one of the partners. For Marina, Orlando’s death initiates a multi-phase process of defending her own identity. In front of the doctor, the police investigator, and members of Orlando’s family, she must defend everything that shapes her self – her name, her body, her voice. Almost no one is interested in what Marina wants. No one asks how she feels. Others see her not as an equal, but as an anomaly, a threat to the status quo. Each of the characters who judge Marina also represents a certain institution, by means of the which the story of one farewell takes on a political dimension. Marina is not defending only her right to live a full life. She represents everyone who doesn’t seem sufficiently normal to people like Orlando's ex-wife. ___ Lelio bases the narrative more on parallels and variations than on a causal chain of events and plot twists. We perceive Marina’s nudity during her lovemaking with Orlando differently than during the compiling of police documentation or the sauna scene. When she embraces an unknown man in a nightclub, the moment lacks the warmth of her earlier dance with Orlando shot with by a similar camera approach. The protagonist’s search for a strong voice is motivated not only by her desire for equality, but also by her dream of a singing career. Lelio’s directorial skill is perhaps even more evident in the natural blending of the individual and emancipatory stories than in the scenes where he abandons the dominant realistic style and allows the protagonist at least an imaginary escape into a world where she can be herself. ___ A Fantastic Woman is one of those films in which every shot excels by being well thought out. The colours, the framing and the objects in the mise-en-scène bear meanings and provide commentary on the life situation in which the characters find themselves. For example, Marina wears a necklace in the shape of a semicircle through most of the film. When she realises that she cannot base her identity on the absence or presence of a compatible other half, she replaces the half-circle with a key. It’s not the most subtle metaphor for finding the key to one’s soul, but Lelio isn’t going for subtlety. Like the main female character, his bold film, precise in its details and uplifting in the end, does not conceal anything and is not afraid to meet the audience halfway. At the same time, it doesn’t pander or beg for sympathy. Furthermore, it doesn’t force you to accept Marina in all her diversity. The final realisation that you would have liked to spend a lot more time with this fantastic woman is thus all the more valuable. 90% ()

Othello 

alle Kritiken

Englisch Even without the transsexual context, it would be possible to generalize the feeling of the film beyond that into the irreversible loss of a man who was the only one who understood who you were. Formally, therefore, the film does not film the protagonist in the usual facial close-up, but rather from a distance, so that she fills only part of the space in the frame and appears lost and lonely. And yet the whole concept is dragged down by the same typical figures of hypocritical cis women, ideally from a higher social class, so I'm still not impressed. Anyway, I'm also kicking off a competition to make a transgender-themed film where no one looks in the mirror more than three times. So show me what you can do. ()

claudel 

alle Kritiken

Deutsch Filmchallenge 2018 - Chile. Ich habe den Inhalt nicht gelesen und mir immer gesagt, dass etwas anders als normal ist. Und entweder bin ich schwer von Begriff oder so liberal, dass ich keine Vorurteile habe und unterbewusst jegliche Abweichung akzeptiere. Wie sich die Dinge verhalten, das verstand ich erst etwa eine Stunde nach dem Beginn, und damals habe ich begriffen, warum sich alle so seltsam und abstoßend gegenüber Marina verhalten. Ein teilweise besonderer, teilweise interessanter, sehr intimer, künstlerisch bravourös gemeisterter und schauspielerisch sehr gut gespielter Streifen. Rein subjektiv würde ich aber im Falle des Oscars für den besten ausländischen Film Loveless bevorzugen, doch ein russischer Film wird wohl noch sehr lange keinen Oscar bekommen. So ist eben Politik, doch der Preis für Eine fantastische Frau beleidigt mich nicht. ()