Regie:
Hayao MiyazakiDrehbuch:
Hayao MiyazakiMusik:
Joe HisaishiBesetzung:
Hideaki Anno, Miori Takimoto, Jun Kunimura, Mansai Nomura, Masahiko Nishimura, Hidetoshi Nishijima, Morio Kazama, Mirai Shida, Shinobu Otake (mehr)Streaming (3)
Inhalte(1)
Jiro Horikoshi sehnt sich schon als kleiner Junge nach luftigen Höhen. Der sensible Träumer möchte am liebsten in selbst entworfenen Flugzeugen durch den Himmel gleiten, wie sein großes Vorbild, der italienische Ingenieur Caproni. Seine Kurzsichtigkeit hindert Jiro aber an einer Karriere als Pilot. Stattdessen steigt er 1927 bei einem großen japanischen Ingenieursbüro ein und revolutioniert mit seinen innovativen Ideen und Designs den Flugzeugbau weltweit. Während einer Zugfahrt begegnet er der hübschen Nahoko, mit der er sich Jahre später nach einem zufälligen Wiedersehen verlobt. Während Jiro über die Jahre als Chefentwickler für mehrere Unternehmen Kriegsflugzeuge baut, hat Nahoko mit gesundheitlichen Problemen zu kämpfen... (Universum Film)
(mehr)Kritiken (3)
Miyazakis träumerisches Gedicht, wirklich faszinierend animiert und mit der zuverlässig schönen Musik von Hisaishi. Wie der Wind sich hebt ist eine Geschichte über Horikoshi. Gleichzeitig – oder sogar noch mehr – ist der Film eine Reise in die Seele von Miyazaki selbst und eine Botschaft über das schwierige Leben im damaligen Japan. Ein solcher Lebenslauf, auch wenn er idealisiert ist, kann bei vielen anderen Persönlichkeiten, die nur gewöhnliche Filme ohne einen Funken Fantasie und nach einem abgedroschenen Schema bekommen haben, für Neid sorgen. ()
While the narrative structure is old-fashioned, with no rush and calmly repeating the necessary creative or emotional moments, the animation, on the contrary, is a combination of an unimaginable waste of time with the most advanced possible details. I know that in terms of his personal resume, Hayao Miyazaki has significantly adjusted or poetized some things, but fortunately, I am here as a viewer and not as a historian or nitpicker. A royal spectacle in which nothing happens for most of the two hours – and yet I was emotionally exhausted like I haven't been in a long time. The combination of Miyazaki and airplanes is immortal. ()
Two nationalities could hardly be further apart from each other than the Italian and the Japanese. Miyazaki was inspired by Europe throughout his entire career, projecting all his dreams and hopes into it, unafraid to transform it in his works despite historical, societal, cultural, technical, or even architectural realities. He created his own special space, a place where those who live and know these places like to come and breathe, realizing that everything is different here. Yet, they still tend to get lost in dreaming about how little it took for things to look this way. It's no wonder that one of the motifs of this film is how an Italian and Japanese aeronautical engineer discover that they share dreams, even though they have never met in life. Miyazaki also attempts to reconcile other contrasts, which have burdened him as a despotically pragmatic animator of amazing dream realms, allowing us to glimpse into the life of a committed aviation technician who lets himself be inspired in his field by dreams or random sensory experiences from the natural world (a magical detail when Jiro realizes upon seeing the wing skeletons of American fighter planes that mackerel are also eaten in the USA). The longer the film lasts, the clearer it becomes that none of these questions will lead to a satisfactory solution because anything Jiro achieves on one side, he loses something on the other. The prevailing feeling is actually his envy towards his friend in dreams, who unlike him, understood that behind the phrase "Le vent se lève," always followed "Il faut tenter de vivre!" "You can't normally get here, but now we can. Dreams are immensely practical in this." ()