The Way Back - Der lange Weg

  • USA The Way Back (mehr)
Trailer

Streaming (2)

Inhalte(1)

Gegen Ende des 2. Weltkriegs brechen sieben Gefangene aus einem unmenschlichen sibirischen Arbeitslager aus. Dabei ist das Entkommen aus dem tödlichen Gulag das kleinste Problem: Um ihre Freiheit zu erlangen, müssen die Männer zu Fuß und ohne Ausrüstung eine schier unüberwindbare Strecke zurücklegen. Ihr Ziel: das über 6.000 Kilometer entfernte Indien! Die Gruppe um Mr. Smith (Ed Harris), Valka (Colin Farrell) und Janusz (Jim Sturgess) muss neben Hunger und Durst der wilden Tundra Sibiriens, den Sandstürmen der Wüste Gobi sowie der Eiseskälte des Himalaya trotzen. Dabei entdecken sie auf ihrem beschwerlichen Weg nicht nur den Wert des menschlichen Lebens, sondern auch die wahre Bedeutung von Freundschaft ... (Splendid Film)

(mehr)

Kritiken (10)

POMO 

alle Kritiken

Deutsch Peter Weir light. Ein Film, dessen finaler Eindruck nicht sehr intensiv ist, der aber viele unvergessliche Details anbietet. Das allmähliche Kennenlernen von vielfältigen Charakteren, die Wichtigkeit der positiven Synergie ihrer Natur und der Fähigkeiten zum kollektiven Erreichen des erträumten Ziels – des Überlebens und der Freiheit. Eine treffende Besetzung, ein sanfter, intelligenter Humor, eine langgezogene Stimmung mit einer milden Dramatisierung. Erwarten Sie keine großen Sachen. Hören Sie zu und beobachten das Geschehen. Und Sie werden zufrieden sein, belehrt und vergessen SIE nicht. ()

J*A*S*M 

alle Kritiken

Englisch I have a soft spot for Weir, but he’s off the mark here. Actually, I think that it wasn’t reasonable to even try to make a film like this, paradoxically, for the same (or rather, opposite) reason that made me doubt 127 Hours. Whereas in Boyle’s latest, there wasn’t enough story for a feature film, in The Way Back  there is too much and it feels like a bunch of haphazardly cut sections of the story of a much longer film. I can’t say I had fun, or that I feel like watching the extended (complete) version. After those 133 minutes, I felt almost as exhausted as if I had made that trek, which, as someone who likes comfort, is not something I can appreciate. ()

Isherwood 

alle Kritiken

Englisch The nonsensically edited first half, which doesn't let a single scene resonate, battles with the beautifully sprawling second half that pushes the limits of the widescreen camera to the limit. This takes points off Weir's film in the final rating despite the fact that he manages to introduce his characters using only a few words and make you like them without dramatizing the scene in any drastic way; he makes do with great actors, a few frostbite marks, and swollen lips from dryness. ()

Marigold 

alle Kritiken

Deutsch Ein Film zweier Bedeutungsebenen und zweier Gesichter. The Way Back - Der lange Weg beschreibt eine Flucht aus Sibirien (überraschenderweise), die physisch vernichtende Pilgerung durch Asien, über Berge, Wüsten und wieder Berge - auf dem Wege zur Freiheit. Es geht hier jedoch auch auf symbolischer Ebene um den Weg durch die Geschichte Mittel- und Osteuropas, den Weg zur Vergebung. Aber oha! Dieser erste Versuch, die Greueltaten in einem Gulag darzustellen erweckt ähnlich wie Hollywoods Versuche, die Holocaust-Tragödie zu inszenieren, den Eindruck eines erklärenden und mäßig inszenierten Theaters, dessen Ziel darin besteht, das Publikum, welches die Faktenlage nicht kennt, zu belehren und mitfühlen zu lassen. Es ist offensichtlich, warum dieser Trick lediglich als ein sehr simpler, einer der Tiefe entbehrt, fungieren kann. Generell gilt jedoch, dass, je weiter die Helden vom traumatischen Ort des Gulag entfernt sind, je mehr wir über sie erfahren und je mehr Weir ihre individuellen Geschichten ausspricht, desto besser und überzeugender wirkt The Way Back - Der lange Weg (den Höhepunkt bildet die sog. marianische Szene in der Wüste, die mich als einzige im gesamten Film dank ihre schlichten Kraft der filmischen Sprache tatsächlich gerührt hat). Im Gegenteil dazu gilt, dass je näher die Helden an große Geschichtsererignisse herankommen, desto mehr wirkt der Film wie aus den Fingern heraus gesogen - es mutet wie eine Art Mittelstufenschulbuch über die Verbrechen des Kommunismus für Nicht-Eingeweihte. Hierdurch verliert der Film viel an seiner Energie und Authentizität (leider ist hier auch die Auswahl der dominanten Sprachvariante recht seltsam ebenso wie Ed Harris als Vermittler der Geschichte für das amerikanische Publikum). Daran könnte man sich ja gewöhnen, jedoch der fade Nachgeschmack einer künstlichen Tragödie verschwindet da nicht einfach. So wie es bei allen ähnlichen Filmen der Fall ist, so verdeckt aus dieser das historische Trauma mit dem obligatorischen Sentiment, anstatt zur Analyse und Verständnis aufzufordern ... Pluspunkte gibt´s da für den hervorragenden (und einzigen wirklich ambivalenten) Charakter, in Form des Diebes Valka in einer geradezu famosen Verpackung namens Colin Farrell. ()

DaViD´82 

alle Kritiken

Englisch Back from Siberia. Let’s go, they said. And so they walked and walked... However, Weir didn’t realize that without a good screenplay this wouldn’t gain much pace as a drama and that it probably just shuffle along. See, this is an unworthy substitute for Seven Years in Tibet and As Far as My Feet Will Carry Me (even more so since it’s made up, however Papillon showed that isn’t always necessarily bad). Otherwise, it’s too bad that those two adaptations escaped him (doubly so, because then they wouldn’t have been badly-made movies). And nobody knows how to draw you in like Peter Weir. It felt like I was tramping that interminable trail myself (meant in a good way), I felt what the characters felt at every moment, I was there. So from my point of view enjoyed and endured, and therefore it’s outstanding. ()

gudaulin 

alle Kritiken

Englisch Director Peter Weir already has a few masterpieces under his belt, but in this case, I really didn't get this film. It's too shallow, and the dialogues are informative so that even an American viewer unfamiliar with Soviet history can follow the plot. Moreover, the characters are black and white, and it's no coincidence that the only truly well-rounded character is the classic Russian criminal played excellently by Colin Farrell, who exudes genuine emotions, animality, and charisma. Unfortunately, the script does not prescribe him a more significant role, and he completely disappears halfway through the film. This subject matter directly called for a series adaptation in six to eight-hour episodes because there simply isn't enough room in this format for the development of characters and the viewer's acceptance of them. Despite the long runtime, many things are rushed through, and the viewer mostly follows a group of refugees walking through the taiga, desert, or high mountains without witnessing the small but characteristic moments, conflicts, and decisions for the survival of the characters. For example, the escape from the gulag is rushed, and many scenes are highly improbable. Escapes from the camps, for understandable reasons, took place during the hot Siberian summer, not in snowy blizzards and at -40°C... Overall impression: 55%. Despite good intentions, watching The Way Back is at times as descriptive and hastily done in its dramatic aspect as the suffering of the refugees themselves. ()

3DD!3 

alle Kritiken

Englisch Maybe a little watered down, but The Way Back is worth seeing if only for the wonderful landscapes. Top notch acting performances, Colin Farrell rules as the thief Valka and Saoirse Ronan is one of the most talented young actresses right now (and Irena reminds me of someone I know). Weir is usually a great director, but I think that this didn’t come off one hundred percent. But even so, it’s very high above average. And Dallowitz’s music is delightful. That sweater. Did your granny knit it for you? ()

Kaka 

alle Kritiken

Englisch Nothing but a few above-average scenes that touch the heart. Otherwise, this film is too polished and cinematic, which shouldn't be surprising considering it was directed by a film classic and a person who rarely goes against the tide. Peter Weir is undoubtedly a great director, but his conservative style didn’t resonate with me here. He knows how to set up a good game, with an attractive thematic approach and a stellar cast, but he didn't completely captivate me. Without the crazy Colin Farrell and the raw Ed Harris, The Way Back would be nothing more than an average adventure film, where everything is as it should be, and the plot can be essentially predicted. The dream sequences are completely out of place. What I want is either a gritty, uncompromising film, or something that I can philosophise to. Having both doesn't work. ()

D.Moore 

alle Kritiken

Deutsch The Way Back - Der lange Weg hat das, was mir in So weit die Füße tragen gefehlt hat. Figuren, mit denen man sich identifizieren kann, überwältigende Aufnahmen der russischen, mongolischen, indischen usw. Natur (National Geographic ist National Geographic), eine hervorragende Musik. Manche Szenen (die Männer verjagen ein Wolfsrudel von einem Kadaver und verhalten sich dann genauso wie die Wölfe – die Durchquerung der Wüste) und die Schauspielleistung von Colin Farrell (ich war echt erstaunt) sind unvergesslich. Ein paar Dinge fand ich aber schade – das nicht genutzte Potenzial von Mark Strong, die verkürzt dargestellte Überquerung des Himalayas und das überstürzte Ende. ()

kaylin 

alle Kritiken

Englisch This story sounds like it was made for the big screen. From a Siberian gulag, a group of prisoners of different nationalities decides to escape. They have hundreds, maybe thousands of miles of inhospitable landscape ahead of them. The icy Siberia, the inhospitable Gobi desert, the colossal peaks of the Himalayas. Ill-equipped, without proper food that would last longer, sick and weakened, they embark on an incredible journey. It is clear that not everyone will survive. In fact, right from the beginning, we know that only three will survive. As the introduction tells us, only three people crossed the mountains and reached freedom. Yes, the story is based on a true event. It is one of those powerful human dramas where an individual accomplished what no one else, who wasn't in such a desperate situation, would ever dare. Not under such conditions. It is magnificent in its smallness. However, Peter Weir (Truman Show or Master & Commander: The Far Side of the World) usually takes his time before making something new, but it is usually worth it. In this case, he didn't completely miss the mark, but I think that the journey of the suffering men and one girl could have been portrayed even more harshly, to convey to the viewer more of the impossibility of the whole pilgrimage, the fact that not everyone will make it, that they all know that someone among them will still die. Like this, there are stunning shots of amazing natural scenery, emotions are played with, but it could have been done in a less melodramatic way and even more humanly. It must be said that there isn't actually that much melodrama. There could have been a lot more. More: http://www.filmovy-denik.cz/2012/08/warrior-x-ms-1-sibir-5x-rychle-zbesile.html ()