Inhalte(1)

Zwei 25-jährige Schwestern sind die wohl berühmtesten Zwillinge der Kleinstadt Rochefort. Delphine, die Blonde, bringt den Kindern das Tanzen bei, während die rothaarige Solange eifrig Gesangsstunden gibt. Beide leben sie für die Musik, für ihren Traum einer großen Karriere. Freitag am Morgen: Im kleinen Rochefort steht ein großes Volksfest an. Die Kirmesleute beziehen den Marktplatz und erwecken das Städtchen zu neuem Leben. Ihnen voran die beiden Jünglinge Étienne und Bill als Organisatoren des diesjährigen Jahrmarkts. Für die beiden Zwillingsschwestern Delphine und Solange Garnier, 25 Jahre jung, scheint das normale Leben weiterzugehen: Die blonde Tänzerin gibt fleißig Ballettstunden, während die rothaarige Komponistin am Klavier begleitet oder Gesangsunterricht erteilt. Dann, für gewöhnlich, holen sie den kleinen Bruder Boubou von der Schule ab oder besuchen Mutter Yvonne in deren Bistro, in dem sich Bewohner und Besucher der Stadt die Zeit vertreiben. Yvonne Garnier, mit den Jahren bescheidener geworden, hat sich mit ihrem einfachen Leben in Rochefort arrangiert, obwohl sie noch immer einer alten Liebe nachtrauert. Ihre geistreichen, weltgewandten Töchter hingegen sind gelangweilt von Rochefort; beide zieht es in die Ferne, raus aus der Provinz nach Paris. So versucht Solange, über den charmanten Musikhändler Simon Dame einen Kontakt zu dem amerikanischen Komponisten Andy Miller nach Paris herzustellen. Und auch Delphine träumt von der Pariser Oper, vom Leben und von einer Tanzkarriere in der französischen Metropole.
In der Kunstgalerie ihres selbstherrlichen Freundes Guillaume entdeckt Delphine zufällig das Porträt einer Frau, die ihr sehr ähnelt. Die junge Frau ist sich sicher, dass das Bild mit dem Titel „Idéal féminin“ sie selbst repräsentiert und hofft, in dem unbekannten Pariser Maler endlich die große Liebe zu finden. Delphine gibt Guillaume, der nicht sie, sondern nur sich selbst liebt, den Laufpass und lässt sich von ihrer Schwester überreden, schon in der nächsten Woche in die Hauptstadt auszuwandern. Doch zunächst kommt alles ganz anders: Solange begegnet dem Mann ihres Lebens in den Straßen von Rochefort. Zudem erhalten die Zwillingsschwestern einen unvorhergesehenen Auftrag: Sie sollen eine heitere Bühnennummer auf die Beine stellen, um am Sonntag beim Volksfest den Stand von Étienne und Bill zu beleben. Währenddessen träumt ein junger Maler, Dichter und unverbesserlicher Romantiker namens Maxence, momentan seinen Militärdienst bei der Marine ableistend, vom Idealbild seiner Frau, die er bereits auf der ganzen Welt gesucht, aber noch immer nicht gefunden hat. Und auch die musikbegeisterten Männer Miller und Dame, zwei alte Bekannte, begeben sich auf die Suche nach den Frauen ihrer Träume, die sie eigentlich schon längst gefunden haben, im schönen Rochefort. (arte)

(mehr)

Kritiken (2)

Matty 

alle Kritiken

Englisch Demy’s celebration of life in the rhythm of jazz doesn’t leave all of the dancing to the actors. The camera also dances. Its upward, downward and circular movements are partially motivated by the characters’ movements and partially by musical excess. The intertwining of these two approaches occurs in one of the long opening shots, when the camera, using the characters as points of reference, sails into the room where a ballet lesson is taking place. ___ On the one hand, Demy mines the reservoir of classic Hollywood musicals (quotes from On the Town and Gentlemen Prefer Blondes, the casting of Gene Kelly); on the other hand, he breaks the pastel idyll of the world of musicals with subtle subversion of genre conventions. The characters do not always dance in strictly symmetrical lines and in frontally composed shots. Demy doesn’t stick with one angle for long, as he constantly makes us aware of the three-dimensionality of the space, and respecting the centre of the shot is not mandatory for the dancers. On the contrary, the obsessive Berkeley-esque symmetry is parodied by the mirrored dancing of the Gemini twins. After all, the whole story is built on doubling and pairing (of characters, colours, musical motifs), the seeking of opposites that attract. ___ Contrary to Hollywood convention, a substantial part of the film was shot on location, thanks to which the mise-en-scéne of the scenes set in the glassed-in café, which Demy uses as a means of creating a refrain in the rhythmisation of the narrative, is very lively. The characters disrupt this harmonious world here and there with a line such as “He was an asshole” or “(...) so we want to sleep with you", and through the newspapers, Rochefort is touched a few times by rather heinous crimes (the victim of one such crime was supposed to be a woman with the artistic pseudonym of Lola, which is an obvious reference to Demy’s debut film). Between the lines, it is thus self-reflexively acknowledged that the levity of the presentation only draws attention away from serious issues, that it is a means of escape and that the film’s creators are well aware of this. The balancing between stylised and authentic settings strengthens the impression that fantasy and reality do not have to be mutually exclusive. They can coexist. ___ It’s up to the characters to decide when they will dance into the realm of dreams. The musical numbers, in which – following the example of early vaudeville musicals – the characters dance on stages intended specifically for that purpose, come across as being the most artificial. Freedom of choice disappears, because there is nothing to do other than to sing and dance in the defined space. ___ Despite the use of alienating effects, which is far less tiresome than in some films by New Wave directors, Les Demoiselles de Rochefort  is primarily a two-hour romantic reverie (cutting its runtime wouldn’t have hurt anything). Demy invites us into a city in which the hyper-realistic colours of the realistic setting adapt to the mood of the characters, in which no one ever has a more dangerous implement at hand than a musical instrument, in which every movement can easily be transformed into a dance, and for whose residents there is no (traumatic) collective memory, but only a (joy-inducing) collective song. A song that bridges the differences between generations, genders and temperaments. It is naïve. But it is also uplifting. 75% () (weniger) (mehr)

kaylin 

alle Kritiken

Englisch An incredibly positive film that will literally brighten your day with its cheerful approach, beautiful songs, excellent singing, and outstanding performances. It is a treat to see the beautiful, captivating, and still youthful Catherine Deneuve alongside the older but still brilliantly dancing Gene Kelly. There is nothing ugly about this film. ()