Inhalte(1)

Daniel Blake ist ein geradliniger Durchschnittsengländer, der immer rechtzeitig seine Steuern zahlt und das Leben so nimmt, wie es kommt. Doch eines Tages macht ihm seine Gesundheit einen Strich durch die Rechnung, und er ist auf staatliche Hilfe angewiesen. Aber die Staatsbürokratie stellt sich quer und verweigert ihm den Bezug von Sozialhilfe. Schnell gerät er in einen Teufelskreis von Zuständigkeiten, Bestimmungen und Antragsformularen. Unaufgeregt und hochemotional erzählt er von den Ungerechtigkeiten im System – nicht nur in Großbritannien, sondern überall in Europa. Als er wieder einmal auf dem Amt wartet, kreuzt sich sein Weg mit der alleinerziehenden Mutter Katie und ihren beiden Kindern Daisy und Dylan. Sie raufen sich zu einer Schicksalsgemeinschaft zusammen und erfahren neben den ständigen Seitenhieben der Behörden auch viel Solidarität – von ehemaligen Kollegen, von ehrenamtlichen Helfern der Tafel, sogar von Daniels schrägem Nachbar. Doch die bürokratischen Klippen des sogenannten Sozialstaates sind tückisch.Da wird Ohnmacht zur Wut – und so leicht geben Daniel und Katie ihre Träume und Hoffnungen nicht auf ... (PROKINO)

(mehr)

Kritiken (5)

Matty 

alle Kritiken

Englisch I, Daniel Blake starts out as one of Loach’s most powerful films. The octogenarian standard-bearer of British left-wing cinema directs with admirable precision and economy, though it may seem that he is primarily trying not to get in the way of the actors’ work. He gradually interconnects the protagonist’s story with those of the supporting characters (Katie, Chino), thus inconspicuously pointing out how important people like Daniel Blake, who don’t live solely for themselves, are in uniting a community. As if by accident, the camera sometimes takes in anonymous people waiting at an office who find themselves in a similar situation as Blake, thus drawing attention to the widespread nature of the issue being examined in the manner of neorealist films. Also, the choice of setting on both a larger (Newcastle) and smaller scale (Blake standing incongruously in front of a display window with luxury goods) reveals the director’s sensitivity and talent for conveying meaning in a slightly roundabout way. Despite the melancholy subject matter, the film is greatly helped by humour from the beginning. Dave Johns, who otherwise makes his living as a stand-up comedian, has precise comedic timing and I easily could have spent an hour and a half listening to his increasingly clueless communication with robotically thinking officials. But as Blake’s humour abandons him, Loach also loses his ability to maintain distance and starts pushing the situation to extremes. I have no doubt that he proceeded based on field research and interviews with unemployed people, but in this concentrated form, the unhappiness and desperate behaviour occurring all at once (the freezing children, the food bank, Ivan, vandalism, the final scene) are unnaturally excessive. The attempt to support the thesis that bureaucracy is harmful to both mental and physical health gradually takes precedence over perceptiveness toward the characters and the film becomes exceedingly literal in its attack on the system. It suddenly becomes too obvious what the director is reaching for and thus harder to accept. Of the recent dramas about dehumanised and dehumanising capitalism, I, Daniel Blake, despite all of its qualities, thus remains in my view a few steps behind the brutally blunt The Measure of a Man and the more well-constructed Two Days, One Night. ()

Marigold 

alle Kritiken

Deutsch Dies hier ist nicht Loachs bester Film, es ist eine halbpolitische Aussage, die mich beim Durchesen von Lavertys Drehbuch in Anbetracht des abschließend appellativen Pathos als schwer verdaulich empfand. Doch Loach führt hier die Regie auf vollends zivile Art und Weise, hat sich hervorragende Hauptdarsteller herausgesucht und sich mit leichter Ironie behauptet, obgleich natürlich die Harte Anklage des mechanisierte soziale System dominiert, in dem der Mensch zu einem unanständigen Gegenstand wird. Letzten Endes erhalten wir einen beklemmenden Einblick auf die Armut, die möglicherweise jeden von uns betrifft, da sie ein bösartiger Teil des Systems ist, dessen Bestandteil wir sind. An Loach müssen wir paradoxerweise seine Konsequenz sowohl kritisieren, mit der er seine arbeitenden Helden leicht idealisiert - es gibt nichts verzerrtes oder unechtes daran, als wäre hierin bis hin so etwas wie ein naiver Glauben an das Wohl der Bedürftigen.  Ich, Daniel Blake ist der beste Loach seit dem Jahre 2006 und ich persönlich bin der Meinung, dass dies ein wichtigerer und grundlegenderer Film ist als The Wind That Shakes The Barley. [Cannes 2016] ()

Necrotongue 

alle Kritiken

Englisch Awesome! I really enjoyed I, Daniel Blake because it deals with a topic that is more than close to my heart. To my surprise, British officials and laws are even more inhumane than ours. I also went through an interesting process when sorting out my disability pension and card. However, compared to Daniel's ordeal, it was a walk in the park. I only got stuck in a loop once and thankfully not for long. The film took me through such a wonderfully depressing story that I delved into it completely, staring open-mouthed. Dave Jones was perfectly natural as the knight without fear and beyond reproach, battling the windmills, and I believed him every word he said. Hayley Squires complemented him perfectly with her despair. I was thrilled! ()

kaylin 

alle Kritiken

Englisch It's almost tempting to say that it's just an ordinary film about how life can be complicated sometimes, but it turns out that when it's well-directed and well-acted, it will have the right effect. And it does. Ken Loach hasn't aged a bit, and being 80 in the director's chair isn’t a bad thing at all. Civil, yet great. ()

angel74 

alle Kritiken

Englisch Ken Loach is one of the best creators of social dramas and with this film, he has strengthened his unwavering position. The appalling, dignity-devouring bureaucratic machinery into which Daniel Blake was thrust when he lost his job due to illness and struggled to remain financially independent could not possibly be real. I am afraid, however, that this is the way things truly are at the moment. And not just in England, as it's probably similar in most "civilized" countries. While the film does have a few light moments, overall it's a heavy, frustrating, and depression-inducing experience. ()