Inhalte(1)

Der irische Abenteurer Fitzgerald, "Fitzcarraldo" genannt, will sein Glück in den Urwäldern des Amazonas versuchen. Als begeisterter Opernfan hat er sich in den Kopf gesetzt, eine Oper in Peru zu errichten. Doch bald stellen sich ihm ungeahnte Hindernisse in den Weg. Der irische Abenteurer Brian Sweeney Fitzgerald will kurz nach der Jahrhundertwende in Südamerika sein Glück machen, kommt aber mit seinen gewagten Unternehmungen auf keinen grünen Zweig. Die von ihm in Iquitos, Peru, gegründete Eisfabrik hat sich als kommerzielle Fehlspekulation erwiesen. Doch „Fitzcarraldo“, wie er genannt wird, ersinnt weiterhin hochfliegende Pläne. Als Fan des Opernsängers Caruso möchte er in Iquitos ein Opernhaus errichten. Das Geld dafür soll eine tollkühne Aktion in den Urwäldern erbringen. In diesem unwegsamen Gebiet erwirbt Fitzcarraldo billig große Ländereien vom peruanischen Staat mit der Auflage, sie innerhalb von neun Monaten nutzbar zu machen. Fitzcarraldo kauft ein altes Dampfschiff, heuert eine erfahrene Mannschaft an und fährt zum allgemeinen Erstaunen flussaufwärts. Zunächst verläuft alles wunschgemäß; doch als Indios dem Schiff bedrohlich nahe kommen, sucht ein Großteil der Matrosen heimlich das Weite. Da der Kapitän der Indiosprache mächtig ist, kommt es zur Verständigung. Die Eingeborenen erklären sich bereit, den Weißen zu helfen, auch als das Schiff über einen Berg gebracht werden muss. Die Zeit läuft und Fitzcarraldos Traum von der Errichtung eines Opernhauses rückt in unerreichbare Ferne. (arte)

(mehr)

Kritiken (5)

Lima 

alle Kritiken

Englisch The story of a dreamer trying to reach unconquered lands and bring opera to the wild Amazonian savages. The scene of the steamer being carried over a hill on dry ground is unforgettable. Klaus Kinski has so much charisma he could dish it out and it’s impossible to take your eyes off him throughout the film. It is also worth mentioning the great and certainly very expensive production design. ()

Malarkey 

alle Kritiken

Englisch Klaus Kinski and Werner Herzog are insane. They conveyed human madness in the form of Fitzcarraldo and turned into a movie of the same name. And I really don't know who the bigger freak here is: Kinski, who looks like he's just stuck a fork into the socket, or Herzog, who wanted the staff to move the whole ship over the mountains in Peru and even used it for a final scene that I’ll never forget. It’s a movie that makes it easy to realize that someone could have gotten themselves killed during the filming (which did actually happen), and also that there was no one from the crew who didn’t also become a stuntman. ()

lamps 

alle Kritiken

Englisch Herzog’s greatness syndrome at its best – it’s a pity that it was probably felt the most by the people present during the shooting. The viewer is swayed by the rapids of a vast river and in the second half impressed by the majestic view of a colossal steamboat in the Peruvian jungle, but unfortunately, the gradual psychological pressure and the fall into the clutches of madness that I expected is missing. Thanks to Kinski’s impulsive character and the skilfully built aura of expectations, you’ll probably eat Fitzcarraldo like candy, but its flavour doesn’t resonate as much as the premise and the exhausting reconstruction warranted. 70% ()

Goldbeater 

alle Kritiken

Englisch If Herzog won’t come to the mountain, then the mountain must go to Herzog! ()

kaylin 

alle Kritiken

Englisch This film must be admired for the fact that the creators actually went for it. Kinski was a madman at first sight, but Herzog supported him brilliantly. From their peculiar artistic relationship came something that is brilliantly crazy or crazily brilliant. The transportation of the steamship over the mountains is an incredible example of how any artistic vision is truly achievable. ()