Die Poesie des Unendlichen

  • Österreich Die Poesie des Unendlichen (mehr)
Trailer 2

Inhalte(1)

Im kolonialen Indien des Jahres 1913 arbeitet der 25-jährige Srinavasa Ramanujan (Dev Patel) als einfacher Büroangestellter. Seine Berufung ist jedoch eine andere: Er hat ein einzigartiges Gespür für Mathematik. Wild entschlossen, seine Hingabe an die Zahlen trotz Ablehnung von Vorgesetzten und Familie zu verwirklichen, schreibt Ramanujan an G. H. Hardy (Jeremy Irons), einen bedeutenden britischen Mathematikprofessor am Trinity College in Cambridge. Dieser erkennt Ramanujans Originalität und Brillanz und setzt sich seinerseits gegen Widerstände aus den eigenen akademischen Reihen durch, den „Rohdiamanten" samt seiner unkonventionellen Ideen nach Cambridge zu bringen. Für eine Reise ins Ungewisse verlässt Ramanujan sein Land, seine Familie und Ehefrau Janaki (Devika Bhisé). Angekommen in England, kann er auf das Verständnis und Vertrauen seines Mentors Hardy bauen. Unter seiner Protektion entwickeln sich Ramanujans Theorien zu Formeln, die die Welt der Mathematik und die Haltung vieler Wissenschaftler bis heute für immer verändern sollten. Unermüdlich plädiert Hardy für die Anerkennung Ramanujans durch die elitären Universitätszirkel. Doch sein indischer Kollege ist im kalten, abweisenden England kurz vor dem Ersten Weltkrieg ebenso ein Außenseiter wie in seinem Heimatland. Mit letzter Kraft kämpft der mittlerweile schwer erkrankte Ramanujan darum, seine Arbeiten zu veröffentlichen und ein Establishment zu überzeugen, dass für seine Geniestreiche noch nicht bereit ist. (Wild Bunch Germany)

(mehr)

Kritiken (3)

Malarkey 

alle Kritiken

Englisch This movie could have been the new A Beautiful Mind. But for that to have happened, the authors would have had to shoot it with a bit of emotion rather than self-centeredly focusing on themselves and thus offering nothing at all. Only boredom, empty characters and a plot that I didn’t care about for almost two hours. ()

Othello 

alle Kritiken

Englisch The problem isn't that God knows the submissive autistic Ramanujan isn't a dramatically sustainable character for a movie biopic, because in my view everyone is, it's just that the approach has to be adapted accordingly. And this is not where attempts at making a "major motion picture" with twists, dramatic historical backdrops, and over-the-top panoramas fit in. This is because it makes the film fall into the classic post-colonial perception, defined by rich men with pipes and hats altruistically enabling the protagonist to do something and leaving him practically no opportunity to enter his story in any way, which gives him only one role, that of doing the same thing over and over again until Jeremy Irons somehow manages to try and wrangle the mathematician's approval. The film attempts to compensate for this shortcoming with the truly maddeningly hopeless storyline of Ramanujan's figurine wife waiting for him at home with a garland, which is the only meager link between the character and the viewer. Lastly, the film is absolutely horribly cut together, unnecessarily opening up thirty unnecessary little sub-plots that are pointless and that yield nothing but except that each of them brings the film a new scene. ()

kaylin 

alle Kritiken

Englisch I simply enjoy films like this. Sure, there's not that much mathematics in it in the end, but it doesn't really matter. This is a story that is strong on its own as a story of a person who didn't get as much time as they could have. What would he have achieved if he had more time to continue calculating and proving? Dev and Jeremy were classically great. ()