Inhalte(1)

Im Jahr 1976 macht eine junge Frau ihren Abschlußfilm über den Maurer Birkut, der ein stadtbekannter Held der Arbeit war. Sie will herausfinden, wie er zu den wurde, was er ist, und vor allem, warum es heute, 24 Jahre nach seiner Auszeichnung, keine Aufzeichnungen und Dokumente mehr über ihn gibt. (Verleiher-Text)

Videos (1)

Trailer

Kritiken (4)

Goldbeater 

alle Kritiken

Deutsch Eine Filmstudentin setzt für ihre Abschlussarbeit das Bild des längst vergessenen polnischen Aktivisten Mateusz Birkut zusammen und stellt dabei fest, dass politische Ikonen in den 1950er Jahren leicht entstanden und noch leichter gestürzt wurden. Diese beeindruckende Mosaik über den Charakter eines Mannes, der zur tragischen Marionette des Regimes wurde, ist gleichzeitig ein fesselndes Zeugnis der Müßiggängerei gegenüber dem System und eine Anerkennung für diese leidenschaftlichen Bemühungen. Andrzej Wajda hat ein umfassendes und mutiges Drama gedreht, das durch die hingebungsvollen schauspielerischen Leistungen der Hauptdarsteller und die sehr exzentrische Musik von Andrzej Korzyński verschönert wird. Es ist eigentlich erstaunlich, dass dieser Film überhaupt entstehen konnte. Umso mehr sollte er geschätzt werden. [LFŠ 2020] ()

kaylin 

alle Kritiken

Englisch It is a bit stretched, but it is conceptually so interesting that it still manages to captivate you. At first glance, it is a film about filming a movie, but on second thought, it is an exploration of the story of one person who became a major communist symbol. Every film against totalitarianism is good, and this one is also very well made. ()

Werbung

gudaulin 

alle Kritiken

Englisch From a formal point of view, it is a crystallized work, where Andrzej Wajda deals with the dark side of Polish history and describes the industrial production of strikers and heroes of socialist work. Content-wise, it is, of course, a film that reflects the time of its creation, namely the second half of the 70s, wherein Wajda evaluates recent history from the perspective of a reformist communist, so some motifs could have been even darker. The hero of the story, whom the viewer gets to know through archival materials, is a selfless idealist who takes excessively impractical positions, so even after the change in social climate, he does not want to benefit from his recent persecution and instead of accepting the offered position, he withdraws and is forgotten. Besides the well-constructed screenplay, one of the film's strengths is Krystyna Janda, the femme fatale of Polish cinema, who has appeared in several excellent Polish films. In Man of Marble, she creates a character that is a combination of Isabelle Huppert and Leni Riefenstahl. Overall impression: 80%. Unfortunately, the film is somewhat harmed by its drab ending, which somewhat diminishes the impact of its message. ()

lamps 

alle Kritiken

Englisch I could hardly have chosen a more extravagant and progressive work for my first encounter with Wajda. Man of Marble is quite fascinating for its narrative system, which very effectively links two storylines through a series of conversations, with each developing its central characters and possessing a noticeably different stylistic treatment. The flashbacks are almost reminiscent of newsreels at times, while the present events of the 1970s could be mistaken for the formal modernism of American artists like Hal Ashby. The pace is a bit lethal in places, but thanks to the pyramid structure (interrogations of the characters leading gradually to the "marble man" himself), the story keeps unfolding towards the final twist and never ceases to captivate with its convincing depiction of the contrast between two morally different historical stages. 85% ()

Galerie (66)