Hundert Nägel

  • Italien Centochiodi

Inhalte(1)

Ungeheurer Aufruhr in einer ehrwürdigen Bibliothek: Eines Morgens findet man im Lesesaal einhundert wertvolle Bücher mit Zimmermannsnägeln in den Boden genagelt vor. Ins Visier der Polizeiermittlungen gerät bald ein noch junger Philosophieprofessor. Der ist seit jener Nacht spurlos verschwunden: Sein Auto wird an der Straße gefunden, Jacke und Ausweis liegen im Fluss. Doch der Professor ist nicht tot, er beginnt nur ein neues Leben. Er sucht sich eine verfallene Hütte am Ufer des Po und lebt dort in Abgeschiedenheit, doch in zunehmender Freundschaft mit den dortigen Bewohnern, Bauern, Fischern, Verkäuferinnen, einfachen Leuten, die ihn bald wie einen Heiligen verehren... (Kairos Film)

(mehr)

Kritiken (1)

Dionysos 

alle Kritiken

Englisch This film is largely a manifestation of Olmi's artistic and human nature, creating a more or less explicit constant in his films. This is primarily manifested in his humanistic characteristics, the search for beauty and humanity in the details and inconspicuous gestures of human life, and last but not least, his internal relationship with God, which has often brought him into conflict with the church in the past. In this story of a wayward academic, the conflict with the institutionalized form of faith and wisdom plays a primary role. However, I watched the film with great sadness because the aging giant Olmi did not show me anything above average in terms of plot or cinematic art. I did not find a single "beautiful" shot in the film, and the emotional/deep scenes are only that thanks to the emotional/uplifting/touching music, etc. Similarly, the characters are didactic and the whole film can actually be summarized with two quotes often associated with this film about books and one quote from Jaspers, which is as half-hearted as the author himself. Truly a shame. ()

Galerie (23)