Inhalte(1)

Hermann hat eine elegante Wohnung, einen schnittigen Wagen und eine äußerst begehrenswerte, aber nur mäßig gescheite Frau. Die Führung seines Unternehmens füllt ihm nicht aus und sein Leben langweilt ihn. Auf einer Geschäftsreise trifft Hermann den Landstreicher Felix, der ihm wie ein Spiegelbild gleicht. Hermann erkennt die Chance verschwinden zu können und mit dem Namen eines anderen ein neues Leben zu beginnen. Bis ins kleinste Detail plant er ein perfektes Verbrechen – seine Neugeburt, seine Reise ins Licht. (Verleiher-Text)

(mehr)

Kritiken (1)

Dionysos 

alle Kritiken

Englisch Although we do not find Fassbinder in the subtitles under the standard "Book and Direction," the film is one of his better ones, thanks in part to the excellent camera work of his frequent collaborator M. Ballhaus. However, the subject of the screenplay must not be overlooked because a plot requiring concentration (thanks to the 2-hour runtime) offers many surprises. The story follows the troubled industrialist Hermann, whose identity begins to unravel due to anxieties in his personal life (alienation from the country he lives in, emptiness of the people close to him), failures in his professional life (the decline of the factory and the end of the chocolate-sweet bourgeois lifestyle), and the emerging (chocolatey) brown threat. His unconscious split personality subconsciously serves as an escape from his empty rootless self, foolishly thinking that he can rid himself of it at the expense of adopting someone else's identity (legal and psychological). The film within the film is thus a clue to the very motif of the film. ()