Ein neuer Stern am Himmel

  • USA A Star is Born
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USA, 1954, 181 min

Regie:

George Cukor

Drehbuch:

Moss Hart, Dorothy Parker (Originaldrehbuch) (mehr)

Kamera:

Sam Leavitt

Musik:

Ray Heindorf

Besetzung:

Judy Garland, James Mason, Jack Carson, Charles Bickford, Tommy Noonan, Lucy Marlow, Amanda Blake, Carey Loftin, Strother Martin, Barry Norton, John Saxon (mehr)
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Inhalte(1)

Für “A Star is Born” kehrt Judy Garland nach vierjähriger Pause wieder vor die Kamera zurück, Regisseur George Cukor drehte mit diesem Film sein erstes Musical und auch seinen ersten Farbfilm, die berühmten Songs von Harold Arlen und Ira Gershwin wurden nach dem neuesten Stand der Technik in Stereo präsentiert. Judy Garland spielt die Sängerin Esther Blodgett, ein unverkennbares Talent auf dem Weg nach oben. Sie erregt die Aufmerksamkeit des Schauspielers Norman Maine, der durch seine Alkoholsucht seine eigene Karriere zerstört. Ihre intensive Liebe verändert beide. Aber nur einer wird auf Hollywoods gefährlichem Pflaster bestehen können. Nach der Uraufführung wurde der Film stark gekürzt – erst 1983 entdeckte der Filmhistoriker Ronald Haver die meisten der verschollenen Szenen, rekonstruierte das Meisterwerk fast in seiner Originallänge und verhalf ihm zu einer prachtvollen Wiedergeburt. Und jetzt wird der Film zu dritten Mal geboren: Die restaurierte Filmkopie wurde digital abgetastet, der Soundtrack mit modernster Technik digital überarbeitet. Außerdem fügte man kürzlich entdeckte Film- und Musikszenen wieder ein. Dieser Star hat schon immer geglänzt. Aber in solcher Brillanz haben Sie ihn noch nie erlebt. (Verleiher-Text)

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Kritiken (2)

kaylin 

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Englisch I thought the pairing of Judy Garland with James Mason couldn't work, but it worked perfectly. James Mason once again assured me that he is one of the greatest actors ever to grace the screen, even though he can sometimes be quite theatrical. It doesn't matter at all, and with these two actors, you'll thoroughly enjoy this nearly three-hour musical opus. ()

Matty 

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Englisch Years later, Judy again realises that she isn’t in Kansas anymore. And in that realisation, there is much more bitterness than before. Where the caustic nature of the self-reflexive moments is concerned, Cukor’s film doesn’t go into much depth, as it too faithfully copies the proven melodramatic formula involving a woman consumed by her conflicted relationship with the man who gave her strength and then took it away from her. Furthermore, the preparation of the groundwork for the final role reversal (after Vicki outgrows Norman, she takes charge of him) is needlessly drawn out. Regardless of how great the songs are, they enrich the narrative and have a certain reach beyond the film (the longest song, an exhibition of the stereotypical roles that the entertainment industry assigns to women, aptly identifies what both the film’s Vicki and Garland herself went through on their way to stardom). However, the trading in human identities, which become commercial goods in Hollywood, is aptly depicted. Image makers are not interested in the whole woman, but only in her individual parts, which they try to standardise in the interest of easier monetisation, thus making her similar to existing products by making her a copy of copies (Dietrich’s eyebrows, Crawford’s mouth). As a celebrity, she ceases to be herself and ceases to be for herself. She becomes public property. I would venture to say that Cukor’s callous calculation of the price of fame is even more accurate today than it was sixty years ago. 80% ()

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