Streaming (1)

Inhalte(1)

Tel Aviv 1972: Nach dem Massaker an der israelischen Olympiamannschaft während der Olympischen Sommerspiele in München werden die Olympischen Wettkämpfe unvermindert fortgesetzt. Doch als die Welt zur Tagesordnung zurückkehrt, stellt der israelische Geheimdienst eine Kommandoeinheit auf, die den Tod der elf ermordeten Israelis rächen soll. Geleitet wird das fünfköpfige Sonderkommando vom jungen Offizier Avner, der seine Militärlaufbahn dafür aufgeben muss und vom Mossad zum Antiterrorspezialisten ausgebildet wird. Der Auftrag der Männer lautet: Die verantwortlichen Drahtzieher für München sollen zur Strecke gebracht werden. Anfänglich verläuft für Avner und seine Leute alles nach Plan. In Rom und in Paris können sie zwei der Terroristen aufspüren und ausschalten. Doch nach den ersten Erfolgen wendet sich das Glück von ihnen ab. Die Jäger werden jetzt selbst zu Gejagten. Und als auch aus seinem Kommando zwei Männer getötet werden, zweifelt Avner zunehmend den Sinn des Unternehmens an. Immer größer wird die Kluft zwischen ihm und seinen Auftraggebern und nach einem weiteren erfolglosen Einsatz kommt es zum offenen Bruch zwischen Avner und dem Mossad. (Verleiher-Text)

(mehr)

Kritiken (1)

gudaulin 

alle Kritiken

Englisch Among film fans, it is not commonly known that Spielberg's famous Munich is a remake of an older television film from the 80s. Michael Anderson's film surprisingly keeps up with its more famous younger sibling, even though the director worked with a significantly lower budget, resulting in his film being far less extravagant. It should be noted that Sword of Gideon is not an artistic reconstruction of a real secret service operation, but rather artistic fiction intertwined with real historical events. The Mossad agent who served as the inspiration for the main protagonist later remarked that he felt no doubt or remorse while carrying out his mission, and even years after the events, he would not change anything about his actions. Naturally, certain motifs are adapted to suit the audience's needs for the spy thriller genre. Anderson's film falls short of Spielberg's in terms of dialogue quality, particularly toward the end where it becomes a bit too focused on paperwork and humanistic ideals. It also falls short in terms of length, as Spielberg did not skimp on the runtime, but Sword of Gideon did not reach its nearly three-hour duration. Regarding the screenplay, some motifs, such as the French mercenary organization, are portrayed more believably in Anderson's film, while others, such as the motive of the female assassin or the portrayal of the team's relationship with headquarters, are better written in the later version. From a technical perspective, such as the directing and acting performances, it is an above-average spectacle. Overall impression: 75%. ()