The Man Who Wasn’t There – Der unauffällige Mr. Crane

  • Deutschland The Man Who Wasn't There (mehr)
Trailer

Inhalte(1)

Eine kalifornischen Kleinstadt Ende der vierziger Jahre: Der schweigsame Barbier Ed Crane (Billy Bob Thornton) hadert mit der Monotonie seines Lebens. Doch plötzlich bietet sich ihm eine neue Chance, als ein Kunde von dem Erfolg seiner Trockenreinigung erzählt und ihm anbietet, mit 10.000 Dollar Geschäftspartner seines florierenden Unternehmens zu werden. Ed beschließt, das ihm fehlende Geld von Kaufhausbesitzer Big Dave zu erpressen, der ein Verhältnis mit Eds Frau (Frances McDormand) hat. Doch Big Dave bekommt heraus, dass Ed der Erpresser ist und verwickelt ihn in ein tödliches Handgemenge. (Sky Cinema)

(mehr)

Kritiken (8)

POMO 

alle Kritiken

Deutsch Ein bravourös gedrehter und gespielter Film noir, in dem es darum geht, wie sich ein bedeutungsloser Pechvogel in den schicksalhaften Abgrund stürzt. In der ersten Hälfte werden die Karten auf den Tisch gelegt. Dieser Teil hat ein brillantes Konzept. In der zweiten Hälfte stolpert das Drehbuch aber, was schade ist. Die Schlüsselwendungen wirken unnatürlich und die allerletzte Wendung ist eher schlecht als gut. *** SPOILER! *** Die Szene mit dem sich drehenden Deckel sollte anders enden. Ed sollte mit dem Bewusstsein alt werden, dass er auch das Letzte, das Reinste zerstört hat, das ihm wichtig war. ()

Lima 

alle Kritiken

Englisch The Coen brothers are aging like wine and getting better and better with each film. Billy Bob here shows an unbearable lightness of non-existence and with his stony expression delivers a powerful performance. I love the poetics of the Coens, I love their sense for the absurd, and you’ll get that in this film to the fullest. A clear five-star affair. ()

Isherwood 

alle Kritiken

Englisch As a novice with only a tiny fraction of the Coen brothers' filmography passing through my hands – moreover, the least pivotal works – I sometimes felt like Alice in Wonderland while watching The Man Who Wasn't There. The script is ordinary at first glance, "dabbling" in all sorts of brackish waters, but as a whole it totally unique. The film is filled with plot twists, with each situation leading to a contrary outcome from the established logic. Director Joel Coen presents everything in a slow, retro style reminiscent of post-war America in the 1940s. He acts as a meticulous guide, pausing with the audience in each scene and offering a detailed analysis of the characters and their diverse personalities. Ed's description of meeting his wife - including the "pause" - is brilliant. Behind the camera, Roger Deakins works with his instrument just like his predecessors from the 1940s, and when combined with the subtle piano music, you'll regret not living in that era. Actually no, you won't regret it, because the austere description of Ed's life will disgust many a viewer. I know that Billy Bob Thornton is an excellent actor, but only here did I have to prove to myself that he is ultra-brilliant. With a perpetually lit cigarette, he walks, talks, and acts in such a stylish manner that you feel like inviting that guy for a drink, over which you both would vent about life. The Man Who Wasn't There is exactly the kind of film that turns zero expectations into gold. More of this! ()

Marigold 

alle Kritiken

Deutsch Eine schwarze KOMÖDIE? Sie sagten, sie hätten für ihn gespielt. The Man Who Wasn’t There – Der unauffällige Mr. Crane hat wahrscheinlich genauso viel Humor wie Kafkas "Der Prozess“, und nebenbei ist es gerade der Klassiker des internationalen Existentialismus, der auf die Figur und das Schicksal von Ed Crane stolz gewesen wäre. Der Coen-Held ist zwar etwas aktiver und spielt die Tragödie seines Schicksals allein aus, mit einer Entscheidung, die ebenso schläfrig und unverständlich ist wie er selbst. Und in der wachsenden Flut schicksalhafter Ereignisse versucht auch Ed, ein bisschen mehr zu schwimmen als der resignierte Josef K. Aber seine Enttäuschung ist umso größer. Die Coens haben ein unglaublich fesselndes, skulpturales und stilvolles Porträt eines Verlierers geschaffen, dem das Leben durch die Finger gerutscht ist und der in einem Moment für andere (und sich selbst) zu einem Geist wurde. Am stärksten ist die Figur des Ed, der von Billy Bob Thornton mit unglaublicher Glaubwürdigkeit "gedemütigt" wird. Aus dem anfänglichen Eindruck, er sei ein kalter Zyniker, der der Welt einfach das ewige Schweigen verkündet hat, wird eine starke Sympathie für den einfachen Mann, der in einer Welt schweigt, die er nicht versteht und die ihn nicht versteht. Am Ende ist Ed Cranes eisige Maske endgültig verschwunden, und der Zuschauer steht plötzlich einer Figur gegenüber, die so menschlich ist, dass sie ihn in Umrissen an unser alltägliches kleines existenzielles Inferno erinnert. Hinter den Falten und der steifen Grimasse der Hauptfigur verbirgt sich ein unglaublich zerbrechlicher menschlicher Kern, der Kern, der schmilzt, wenn er Beethovens Klavierstücken lauscht, der Kern, der sprechen möchte, aber nicht kann, weil er nicht weiß, was er sagen soll. Lange nachdem Ed in das Licht der Ewigkeit getaucht war, saß ich da, starrte in die Dunkelheit und genoss das Gefühl, dass die Coens etwas wirklich GROẞES vollbracht hatten. Ein Film so schwarz wie ein frisch gestrichener Sarg, eine perfekte Urne voller Absurdität. Die Einäscherung des Alltäglichen. ()

novoten 

alle Kritiken

Englisch A lineup of favorite Coen-esque actors in a straightforward and darkly comedic homage to noir. And although I greatly enjoyed Ed's darkly toned journey, the silent parts of the legal plot deliver unnoticed blows below the belt. However, everything else is excellent, from the brilliant Thornton to the adorable Scarlett, the superb atmosphere, and the beautiful piano soundtrack. ()

lamps 

alle Kritiken

Englisch This psychological drama in the style of 1950s noir couldn’t have been made better. It's true that the Coen brothers will probably never make anything completely "normal" again and their slightly monotonous narrative won't be to everyone's taste, but it all worked perfectly here. Hand in hand with great cinematography, a well-chosen black-and-white production design and last but not least the traditionally fabulous Billy Bob Thornton in the lead role, the tribute immediately becomes a little easier, especially when all that is in the hands of directors whose films have a completely different style than all the others. It may not be perfect, the story isn't exactly packed, and it certainly could have done with a lot less than 110 minutes, but it’s still worth watching for Thornton's haunting voice and final look alone – and not only once. ()

Remedy 

alle Kritiken

Englisch Billy Bob Thornton's nihilistic voiceover is all the more familiar because it's basically unchanging from start to finish, no matter what's happening on screen. This noir crutch for The Man Who Wasn't There (a brilliantly apt title) is aesthetically essentially perfect, and represents Coen's captivating visual style at its best. In terms of the screenwriting, it's not all that revelatory (especially in the last act), but all the other ingredients are so compelling that it doesn't detract from the result. The seemingly uninvolved speech of the central character, who somehow oscillates between phlegmatic and apathetic, is simply brilliant. I think that every great filmmaker has such a semi-landed film in his filmography, one which lies more in the shadow of the biggest hits, but which is similarly captivating as the biggest hits. With the Coen brothers, this is that film. [90%] ()