Vanskabte Land

  • Island, Volaða Land (mehr)
Trailer 4

Inhalte(1)

In the late 19th century, Denmark regards Iceland as its territory, which extends beyond matters of geography and governance to the spiritual health of the population. So Lucas, a Lutheran priest, is sent by the Church of Denmark to establish a parish. Ever an optimist, Lucas believes his faith will guide him, even when he is warned of the obstacles, including a people who may be less than welcoming. Godland makes the most of a breathtakingly austere Icelandic landscape in its story of a man on a singular mission. (Artificial Eye)

(mehr)

Videos (3)

Trailer 4

Kritiken (6)

Marigold 

alle Kritiken

Deutsch Ein spiritueller Reisebericht aus Island im 19. Jahrhundert, dessen visuelle Seite und Regie wunderschön sind. Aus dramatischer Sicht ist der Film aber extrem unterkühlt, enigmatisch und somit auch sehr distanziert. ()

POMO 

alle Kritiken

Deutsch Ein treffend dargestelltes Wandern durch die isländische Wildnis ohne Gore-Tex. Meditativ, langsam, aber stimmungsvoll, fesselnd und mit einer tragenden Handlungsprämisse. Der Film erinnert ein bisschen an Scorseses Silence. Schon die Idee an sich, die Geschichte auf realen historischen Fotografien aufzubauen, die ein verschollener Priester gemacht hat, ist interessant. Und Pálmason verleiht ihr mit einer sorgfältigen Komposition in einem "fotografischen" Format 4:3 einen beachtenswerten Inhalt. Er enthält zwar nur philosophische Andeutungen, ist aber trotzdem interessant und hochwertig. ___ Edit: Der Autor hat in Diskussionen verraten, dass es keine realen Fotos waren, ähm. Gerade bei diesem Film hätte ich so eine Herangehensweise der Filmemacher nicht erwartet… [KVIFF] ()

Werbung

Goldbeater 

alle Kritiken

Deutsch Die Reise durch die isländische Landschaft muss zwangsläufig fesselnd sein und die überlange Dauer war für mich kein Problem. Schwierigkeiten hatte ich jedoch mit der Charakterisierung der Charaktere, denn der Haupt-(Anti)Held ist ein uninteressanter Armsämling und nach den gedämpften zwei Stunden des Wanderns wirkten seine weiteren Handlungen und die anschließenden Reaktionen der verbleibenden Charaktere im letzten Sechstel des Films so, als wären sie aus heiterem Himmel gefallen, und ich hatte nicht den Eindruck, dass sie in irgendeiner Weise, wenn auch vielleicht versteckt, darauf hingearbeitet wurde. Schön aufgenommen, inhaltlich widersprüchliche Vorstellung. ()

lamps 

alle Kritiken

Englisch The third feature film by Icelandic director Hlynur Pálmason is in many ways reminiscent of Werner Herzog's early work. At the end of the 19th century, Lucas, a Danish priest, sets out to build a church in a remote part of Iceland and encounters not only the untamed landscape, but also the flamboyant guide Ragnar and the specific mood of the local folk. Godland is shot in 4:3 format, which corresponds to the historical background itself – in the introduction we are told that the film is based on seven photographs from that time. It’s precisely the photographic nature of the image that is the strength of the film, which excels in the ingenious creation of contrasts. Lucas leaves the comforts of home and finds himself in an inhospitable land where he’s confronted by the harsh Ragnar, who in contrast is in harmony with his surroundings. However, Pálmason also emphasises the thematic differences with individual shots that also sound contrasting – a group of wandering people lose themselves in the foreground of majestic hills; a long shot of the tired protagonist lying down is followed by the eruption of a volcano. The film takes us to a fascinating land, at once beautiful and haunting, where nature reigns supreme and where priests have no place. Unfortunately, it’s 140 minutes long, often mired in compositions that have only a symbolic function, and completely detached on an emotional level. The development of the relationship between Lucas and Ragnar is inadequately portrayed, and compared to the aforementioned Herzog, the film also limps as a parable about the decline of the human individual. Nevertheless, it is a visually and spiritually stimulating piece that stands out in a quiet hall with a huge screen. ()

J*A*S*M 

alle Kritiken

Englisch Boreland. Unless you analyze it artistically, you won't find the film of the year here, unlike some others. This disgustingly overwrought journey through 19th century Iceland almost put me to sleep, even though it was the very first screening of this year's KVIFF. The development of the characters was vague, the denouement of the conflicting lines felt out of place, I didn't get the reason of the outcome (that escalated quickly). The cinematography is of course beautiful, but you'd have to be a complete moron to fuck up shots of the Icelandic landscape. Objectively, it's not really a two-star film, but I've been running out of patience with unreasonably long runtimes lately, and here the 138 minutes really weren't used effectively. So you’re getting two stars, Hlynur, and search your conscience. (56th KVIFF) ()

Galerie (27)