A Hero - Die verlorene Ehre des Herrn Soltani

  • Deutschland A Hero (mehr)
Trailer 4

Inhalte(1)

Als Rahims Freundin eine Handtasche voller wertvoller Münzen findet, ist er sich sicher: Es ist ein Wunder! Mit Hilfe der Münzen hofft er, einen Teil seiner Schulden abbezahlen und seine Haftstrafe verkürzen zu können – so könnte er seine Freundin endlich heiraten und mehr Zeit mit seinem Sohn verbringen. Doch es kommt alles anders: Rahim wird von seinem Gewissen eingeholt und entscheidet sich, die Handtasche doch zurückzugeben. Während eines zweitägigen Ausgangs kann er die Besitzerin ausfindig machen. Als die Gefängnisdirektion von seiner guten Tat erfährt, stürzen sich sogleich Journalisten und Fotografen auf ihn – an diesem Mann sollte sich die Gesellschaft ein Beispiel nehmen! Schon nach kurzer Zeit beginnen die ersten jedoch, an der Geschichte des frisch gekürten Helden zu zweifeln. Die Besitzerin der Handtasche ist unauffindbar, und sein Gläubiger lässt sowieso kein gutes Haar an ihm. Rahim sieht sich in einer zunehmend komplizierteren Situation gefangen, in der ihn jeder noch so kleine Fehltritt die zum Greifen nahe Freiheit kosten kann. (good!movies)

(mehr)

Videos (3)

Trailer 4

Kritiken (4)

Marigold 

alle Kritiken

Deutsch Niemand lügt, und trotzdem sagt niemand die Wahrheit. Ein unglaublich ausgeklügeltes Drehbuch, eine detailverliebte Regie, ein phänomenaler Amir Jadidi in der Hauptrolle eines Mannes, der allzu menschlich agiert und so zu einem Helden wird, der kleiner ist als das Leben. Leider nehmen solche Menschen meist ein schlimmes Ende. Farhadis bester Film seit einem Jahrzehnt. Die emotionale Wucht von Nader und Simin - Eine Trennung kann der Iraner vielleicht nie erreichen, aber er birgt immer noch ziemlich viel Sprengstoff. ()

Othello 

alle Kritiken

Englisch My third attempt to swallow Farhadi and it turned out exactly the same as the previous two. A Hero reminds me a lot of Romanian New Wave films, which I also have a problem with, in that they are theses that are merely serviced by the film. The whole thing then offers no joy to watch, with only uninteresting and mechanical situations thrown in throughout to support the resulting thesis. And so, in order to make the ending as legible as possible, it has to help itself with sometimes very convoluted situations and very muddled characters. As a result, after you finish watching A Hero, you'll be nodding along with your fellow viewers at what this movie is right about, but you won't be talking about the movie at all, just the idea, as if it were a magazine article or a book. And that's not what I think a discussion after a movie should be like. ()

Werbung

Matty 

alle Kritiken

Englisch From the individual to the group and from minor lies to major dilemmas, Farhadi systematically builds a portrait of a society in which a selfless act is something so rare that it must be subject to an investigation as if it were a divine revelation. The protagonist initially has a clear goal and approaches it quickly and relatively smoothly, and the pace is hectic due to the brief shots and the amount of movement in the picture and sounds outside of it. However, the events and the portrait of the main protagonist gradually become more complicated. The narrative no longer holds exclusively to Rahim’s perspective, as it gives more space to the other characters, who are perhaps no less in the right. The boundaries between truth and lies and between good and evil become indistinct; it is no longer about achieving something, but saving face. However, this formalistic and stylistic sophistication is apparent only in retrospect. While watching the film, the events that happen in it seem natural and spontaneous rather than contrived. I see in this Farhadi’s directorial and screenwriting mastery, as well as the film’s similarity to the best works of neorealism. Furthermore, the realisation that true heroism does not need acknowledgement from the outside, that what’s more more important is whether we have done the right thing rather than whether we conform to others’ ideas of what is right and get the stamp of (character) quality, easily arises from the situations and decisions depicted in the film without a hint of moralising. 80% ()

Galerie (13)