Regie:
Peter BogdanovichKamera:
László KovácsMusik:
Richard HazardBesetzung:
Ryan O'Neal, Burt Reynolds, Tatum O'Neal, Brian Keith, Stella Stevens, John Ritter, Brion James, Priscilla Pointer, Frank Marshall, George Gaynes (mehr)Inhalte(1)
USA, 1910: Ein neues Unterhaltungsmedium gewinnt täglich an Popularität – das “Nickelodeon”, Stummfilme mit Zwischentiteln, von Klaviermusik begleitet. Bald kommt es zu einem gnadenlosen Machtkampf zwischen H. H. Cobb, dem Chef der Kinegraph Studios in Chicago, und der Patent Company, einem mächtigen Kartell etablierter Filmemacher… (Verleiher-Text)
(mehr)Kritiken (2)
Ein netter, unterhaltsamer, aber für meinen Geschmack auch ein ziemlich langer Film, welcher den Pionieren des Films die Ehre erweist. Selbst die Herren Keaton, Chaplin, Lloyd und Co. müssten sich nicht für eine Reihe von Slapstick-Szenen schämen, die man in diesem Film finden kann. Außerdem hat das Drehbuch einen ganzen Sack voll von ähnlich einfallsreichem verbalen Humor. Perfekte Schauspieler*innen (Ryan O'Neal und seine Tochter Tatum, Burt Reynolds, der mir wieder einmal sympathisch war) und eine geschickte Regie… Nur die Musik hätte ausdrucksvoller sein können. Der Film war gut. ()
“We're independent!” This ode to filmmaking renegades (starting with Griffith) is lightened up with affectionate mockery of the auteur theory. The director earns his position without much effort, chance hands him masterful shots and all of his efforts to keep the impetuous crew under control go to waste. He is definitely not an absolute ruler who has the final form of the work being created in his hands. The corners of one’s mouth rise at the mere sight of him, because with his round glasses and straw hat, he is strikingly reminiscent of an enterprising young man named Harold Lloyd. Like the earlier What’s Up, Doc?, the situations in which he finds himself also reveal Bogdanovich’s weakness for slapstick. Falls, kicks and punches are borrowed from Chaplin, Frigo and the Three Stooges without being simple rip-offs. Besides the plot, the formalistic techniques (intertitles, iris fades) and the all-encompassing feeling of haste, with which the early days of cinema can be simplistically characterised, are borrowed from silent movies, particularly from slapstick. Unlike other, more intellectual homages to moving pictures, you don’t have to love film in order to enjoy the straightforward Nickelodeon. It is entirely enough to love it for itself. 80% ()
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Photo © Columbia Pictures
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